Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dissonans skrev:Min innerbackspegel är avbländande, därför tycker jag den är mycket trevligare att titta i "längre stunder" än i mina icke-avbländande ytterbackspeglar. Jag gör fortfarande som jag fick lära mig i körskolan, nämligen låter blicken pendla mellan de tre backspeglarna.
:-)-)
Jag tycker avstånds och hastighet blir svårare att bedömma om rutan är grumlig.. Så att ampassa sin fart till bakomvarandes för att man ska slippa antingen bromsa för de gramför eller vara ivägen vid omkörning blir svårare. Och ska man tvätta så fort den är grumlig finns det inte mackar nog! Det tar ju bara en km när det är sånt väder som nämnts ovan.
Men kanske inte är lika viktigt om man kör landsväg som om man kör motorväg.

I lastbilar och skåpbilar är sidospeglarna oftast större, samt att andra i trafiken oftast vet om att det finns döda vinklar bakom de fordonen.
Menar inte att starta nått krig här.. :) Men tyckte det var märkligt med folk som inte använder bakrutetorkaren och backspegeln i den mån det går.
För närvarande är AM-bandet på radion den mest onödiga funktion jag har i bilen..

På andra plats kommer funktionen att kunna styra om man vill ha mer blås på huvud, kropp eller ben. Har bara testat funktionen när bilen provkördes och aldrig använt mig av den sedan.

Annars älskar jag att man kan ha det lite varmare eller kallare på höger/vänster sida. Används flitigt på långresor då sambon såsar bredvid och gärna vill ha det någon grad varmare då.

Är säker på att jag skrivit detta innan men tar det igen, glasögonhållaren är kanonbra, mina solglasögon passar inte där så där har jag ett lager med pennor. Lätta att komma åt och stannar på sin plats. :wink:

EDIT: P-ljus känns rätt onödigt då ingen verkar kunna använda dem. Som exempel så enligt mig om man kort väntar på någon nedanför dennes trapp eller släpper ur en passagerare för att denne ska kissilura på en p-plats längs vägen skall denna funktion användas, framförallt då det är mörkt så man som mötande lättare uppfattar vad som finns bakom/kring dennes bil samt lättare uppfattar att denne har för avsikt att stanna där.
joel80 skrev:Jag tycker avstånds och hastighet blir svårare att bedömma om rutan är grumlig.. Så att ampassa sin fart till bakomvarandes för att man ska slippa antingen bromsa för de gramför eller vara ivägen vid omkörning blir svårare. Och ska man tvätta så fort den är grumlig finns det inte mackar nog! Det tar ju bara en km när det är sånt väder som nämnts ovan.
Men kanske inte är lika viktigt om man kör landsväg som om man kör motorväg.

I lastbilar och skåpbilar är sidospeglarna oftast större, samt att andra i trafiken oftast vet om att det finns döda vinklar bakom de fordonen.
Menar inte att starta nått krig här.. :) Men tyckte det var märkligt med folk som inte använder bakrutetorkaren och backspegeln i den mån det går.
dissonans skrev:Min innerbackspegel är avbländande, därför tycker jag den är mycket trevligare att titta i "längre stunder" än i mina icke-avbländande ytterbackspeglar. Jag gör fortfarande som jag fick lära mig i körskolan, nämligen låter blicken pendla mellan de tre backspeglarna.
Gissar att ni varken kör med släp eller lastar bagaget mer än till nederkanten på rutorna också då för att bibehålla möjligheten att se ut genom bakrutan? :mrgreen:

Jag har som sagt inga problem att se det jag behöver genom en halvsmutsig bakruta men känner ni att ni måste ha den ren så spola, torka och repa den bäst ni vill! ;)
Även om jag är pedant - så till den grad att det brukar påpekas av folk i min närhet - så anser jag ändå att bilar är till för att användas..och repig bakruta är inget jag varit med om hittills under mina 15 år som bilägare och 20+ bilar. Inte heller repiga sidorutor, även om jag har vänner som påstår att man inte kan vidröra bilrutorna med isskrapa utan att man repar.. Var bor ni som lyckas få era bakrutor att repas vid första svepet av torkaren?

Sen försöker jag absolut att inte lasta över baksätets rygg, men det är av andra orsaker.
Jag vet inte hur ni andra gör, men jag har då aldrig upplevt att bakrutan blivit repad till den grad att det blivit fult eller ett problem. Jag har aldrig ens tänkt tanken. Det finns väl ingen som drar igång den utan att det redan är rejält blött alt med en skvätt spolarvätska?

Bakrutan är till stor hjälp och jag vandrar konstant med blicken över samtliga tre speglar. Jag vill ha järnkoll vad som händer runt min bil och vill gärna veta vad det är för bil som ligger bakom mig. Kanske därför man aldrig blivit stoppad av konstapeln annat än vid kontroll... :wink:
Linqid skrev:Jag vet inte hur ni andra gör, men jag har då aldrig upplevt att bakrutan blivit repad till den grad att det blivit fult eller ett problem. Jag har aldrig ens tänkt tanken. Det finns väl ingen som drar igång den utan att det redan är rejält blött alt med en skvätt spolarvätska?

Bakrutan är till stor hjälp och jag vandrar konstant med blicken över samtliga tre speglar. Jag vill ha järnkoll vad som händer runt min bil och vill gärna veta vad det är för bil som ligger bakom mig. Kanske därför man aldrig blivit stoppad av konstapeln annat än vid kontroll... :wink:
Exakt. :)
Smaken är som baken. Jag klarar mig finfint utan att köra torkaren och tvättar bilen ofta innan bakrutan är alldeles igenmurad av skit. Är man ute på en långkörning kan jag gärna stanna till på nån mack och spola av det värsta från rutorna.

Beträffande vart vi bor, jag bor i stan men kör en del på grusvägar. Och på grusvägar är de mer än bara vatten som samlas på rutan. Egentligen är det ju inte så mycket konstigare än att man tar en ny svamp varje gång man tvättar bilen och att man börjar med att spola bilen ren innan man går lös med borsten. Man tar ju inte svampen först precis. :)

När det gäller lastningen så har jag kombi för att jag behöver lastutrymmet och jag har stålgaller för att kunna utnyttja det fullt ut, bilar ska användas som sagt.

Kör lagligt jämt så är de spelar de ingen roll vem som ligger bakom! 8)
CMD skrev:
bem skrev:
CMD skrev:Min bils mest onödiga pryl? Tja...bakrutetorkaren ligger ju nära till hands, i övrigt vet jag inte om de är så mycket onödiga saker i den? USB-uttaget känns ju lite överflödigt när man har BT-koppling till telefon och Spotify.
USB uttaget använder jag så fort jag använder navigationsapp:en (TomTom Skandinavien) i min iPhone. Utan strömförsörjning till mobilen tar batteriet snabbt slut i mobilen. Man annars är det inte ofta USB uttagen kommer till användning.
/Bo
Nån som vet vad de är för laddström när man laddar från USB-uttaget?
Hej,
5 volt och 500 mA (0,5 amp) för det är USB 2.0 specifikationen och det är USB 2.0 port i Volvo (i alla fall i min V70 MY14). Letade i handboken till min V70 MY14 men stod inte nåt om hur många ampere USB kontakten kan leverera. USB kontakter brukar ha färger: grå = 1 amp, blå = 2 amp. Jag har ett dubbelt USB uttag för ciggkontakt också och den ena är grå och den andra blå och det står 1 resp. 2 amp så i dessa USB uttag är det lite mer kräm ang amperen.

/Bo
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 40
P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]