NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilia är trevliga på alla sätt och vis och hjälpsamma. Men tyvärr är dom inget annat är reservdelsförsäljare. Dom kan således ingenting egentligen. Några har egna erfarenheter osv men det är nog inte så många? Dom lyckades inte ens hitta Tryckgivaren om då så ens sökte i systemet. Så jag fick ge dom artikelnummer för dom hittade inget alls. Så det var helt lönlöst att fråga om rören är uppgraderade. Får skicka iväg ett email till Volvo Cars eller någon Biliaanläggning så dom kan göra lite research.
Det kom ut lite kondens ur den gamla givaren men risken är väl att det pågått för länge. Hoppas den nya givaren är mer motståndig mot fukt/kondens.
Bytte givaren direkt på plats för det är inte roligt att köra bilen i limp home läge och knappt går att gasa! Nu mår bilen bra igen tills nästa gång :)
On the bright side... Gjorde felsökningen själv vilket hade kostat 1800:- på Bilia. Givaren kostade 1250:-. Så DICE/VIDA har ytterligare besparat mig pengar. En bra investering. Kunde köpt givaren för 20% mindre(känner en Volvoanställd) men då måste jag vänta tills tidigast Onsdag och det orkar eller vill jag inte!

Så god fortsättning till er alla! :) :)
Testa och lägg den gamla varm och torrt inne. För jag har läst om andra som bara torkat sina och sen montetat och de har fungerat igen. Då har du ju en nödreserv om det skulle behövas nångång.

Jag ska försöka byta mina rör mot tjockväggig slang på prov och se om man slipper kondensen framledes. Bara låta rören direkt efter dpf sitta kvar eftetsom det är ganska varmt just där.
Sierra94 skrev:Testa och lägg den gamla varm och torrt inne. För jag har läst om andra som bara torkat sina och sen montetat och de har fungerat igen. Då har du ju en nödreserv om det skulle behövas nångång.

Jag ska försöka byta mina rör mot tjockväggig slang på prov och se om man slipper kondensen framledes. Bara låta rören direkt efter dpf sitta kvar eftetsom det är ganska varmt just där.
Självklart är den tanken redan i fart så att säga :) Har även funderat på att öppna den för att se exakt hur den är uppbyggd så att säga så man kan förstå varför dom går sönder.
Frågan om hur länge den verkligen kommer fungera när den torkat. Risken finns ju också att någon eller några komponenter blivit fuktskadade beroende på hur den ser ut på insidan.

Ja det är nog ingen dum idé egentligen. Är det rör eller slang på nyare bilar med underhållsfritt partikelfilter? Tänkte om Volvo uppdaterat det lite på nyare...
Jag fick fart på min första givare med lite 556. Den gick ett par månader tills jag fick tag på en annan. Räknar dock med att den jag har nu kommer gå en stund då den är helt ny.
Sierra94 skrev:Jag fick fart på min första givare med lite 556. Den gick ett par månader tills jag fick tag på en annan. Räknar dock med att den jag har nu kommer gå en stund då den är helt ny.
5-56 alltså? Den var lite underlig ändå :) Nåja, bara det fungerar så :)

Ja det är ju som verkar vara felet med dessa givarna. Dom verkar inte direkt vara av så bra kvalitet. När denna nya ger upp så byter jag väl rören också och hoppas på det bästa men just nu låter jag det vara tills felet kommer tillbaks. Även om det är kostsamt så är/var felet också lätt att avhjälpa som tur är.

Skall försöka dra iväg ett email till Volvo/Bilia sedan och få detta i klartext om givare och/eller rör blivit uppgraderade på något sätt. Alltid bra att veta.
Tjenare på er. Ja de är lustigt att ingen har något tydligt svar på om det finns uppgraderad tryckgivare. När jag var in på bilbolaget gävle och frågade fick jag till svar att dom hade hört talas om att det ska finnas ett kit med slangar och givare i samma. Givaren skulle vara oförändrad men slangarna annorlunda. Men de va inget dom själva hade monterat någon gång, o beställningsvara i så fall. De blev att köpa en lös givare, för övrigt den som nu sitter intill sierra94:as oljebrännare. :)
Så ett mail till volvo i sverige tycker jag låter som en bra idé.
Tycker hela grejen med det här ämnet verkar märkligt hur som helst.
God fortsättning!
Slagghackan: fick du filtret sålt oxo eller har du det kvar? Min bil muppar sig ibland trots ny givare ;-)
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??