Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Ett barn tuggade på mammas bilnyckel. När hon skulle åka iväg till dagis
var hon tvungen att lyfta ungen fram till ratten för att kunna starta bilen.

Antagligen en tidningsanka men kul ändå....
Användarvisningsbild
av Cimmen
Brainded skrev:Jag har liknande bricka, har denna sitter på nyckelknippan som nyckelring så den ligger alltid i fickan när jag kör bil. Aldrig upplevt problemet.

/Anders
0

Beakta att "tvättbrickan" måste ligga inom samma frekvensområde som startspärren för att den ska triggas...
Användarvisningsbild
av Brainy
Cimmen skrev:
Brainded skrev:Jag har liknande bricka, har denna sitter på nyckelknippan som nyckelring så den ligger alltid i fickan när jag kör bil. Aldrig upplevt problemet.

/Anders
0

Beakta att "tvättbrickan" måste ligga inom samma frekvensområde som startspärren för att den ska triggas...
Jo det förstod jag med :)
frågan är ju bara varför den stör ut, är "sändaren" i nyckeln för klen?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Cimmen
Brainded skrev:
Cimmen skrev:

/Anders
0

Jo det förstod jag med :)
frågan är ju bara varför den stör ut, är "sändaren" i nyckeln för klen?

mvh
Anders
Det mest troliga är att de är lika starka och bilen får då en mix av två koder...
av Kena
Behöver nog inte ligga på samma frekvensområde, behövs bara ett ström/magnetfält som inte bilen tycker om. På gamla bilar kunde tex. tändspolen störa bilradion men kunde fixass med ett filter.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Kena skrev:Behöver nog inte ligga på samma frekvensområde, behövs bara ett ström/magnetfält som inte bilen tycker om. På gamla bilar kunde tex. tändspolen störa bilradion men kunde fixass med ett filter.
Strömen/magnetfeltet måste ligga inom samma frekvensområde annars så "ser" inte bilen störningen. Dock så kan vissa"störningselement" svepa över ett stort frekvensområde. :P
av Kena
Hur kan då våran gräsklippare störa både tv:n och radion?
Användarvisningsbild
av Cimmen
Kena skrev:Hur kan då våran gräsklippare störa både tv:n och radion?
Därför att tändspolen på eran gräsklippare ligger inom samma frekvensområde och är starkare än tv/radio sändningen så radion/tv:n tar in gräsklipparen...

Allt handlar om frekvenser/magnetfält/sinusvåg... capize :lol:

Vissa "saker" (gräsklippare, tvättsugebrickor/mobiltelefoner...m.m.) ger ifrån sig radiovågor/magnetfält som snappas upp/stör ut av andra saker som har mottagare (tv,radio/startspärrar...m.m.)

ska ge två exempel på störningar.

1. Parkerar du för nära entén till maxi så KAN dörröpnare störa ut ditt fjärrlås så du får använda nyckeln. Radiovågorna från maxi:s dörröppnare är starkare än din nyckels och de ligger inom smma frekvensområde.

2. Tittar du på tv via en trådlös överföring så kan du inte köra igång micron för då störs tv:n ut eftersom den trådlösa tv överföingen är svaragre än microns magnetfält/radiovågor.

Nu ger jag upp... :)
av Kena
Ok, då måste jag och min sambo alltså ligga på samma frekvens för hon blir störd av att jag sitter vid datorn nu, så störd att hennes magnetfält stör ut min trådlösa internetuppkoppling. Tack för svaret ivf.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Kena skrev:Ok, då måste jag och min sambo alltså ligga på samma frekvens för hon blir störd av att jag sitter vid datorn nu, så störd att hennes magnetfält stör ut min trådlösa internetuppkoppling. Tack för svaret ivf.
Hoppas du förstår,... jag är ju ingen ellärare precis... :P

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]