Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
XC90 är som att åka båt, det gungar otroligt, den är väldigt mjuk i fjädringen. V70 är rena sportbilen fjädringsmässigt.
Användarvisningsbild
av johnnype
Snälla Mjölkbud, vart får du detta ifrån?

Om du söker lite så finner du folk som snarare säger det motsatta, att fjädringen är lite väl hård. Jag kör 7-sits (som förövrigt har bagage nog för att storhandla på ICA eller trycka in en barnvagn, men inte båda i 7-sits läge) och gungig är den inte, men då fungerar nivåmater etc som dom ska också.
Användarvisningsbild
av wissel
johnnype skrev:Snälla Mjölkbud, vart får du detta ifrån?

Om du söker lite så finner du folk som snarare säger det motsatta, att fjädringen är lite väl hård. Jag kör 7-sits (som förövrigt har bagage nog för att storhandla på ICA eller trycka in en barnvagn, men inte båda i 7-sits läge) och gungig är den inte, men då fungerar nivåmater etc som dom ska också.
Samma uppfattning här med, har en 5 sitsig XC90 och inte gungar den heller, väghållning ungefär som på min V70 2001 med Nivåreglering. Grejen är kanske att
man sitter högre o får mera "G" kraft i en xc90- :wink:
av Larzan
snoddasD5 skrev:Är Xc90 en bra bil? Funderat på en Xc90 D5 -13 5000mil har nu en V70 D5 -08 gått 18000mil.
Så lite funderingar är det en dy bil att äga och köra är komforten bra?
I ditt fall skulle jag.
- läsa på i forumet om vanligt förekommande fel.
- jämföra underhållskostnader.
- jämföra drivmedelskostnader
- jämföra skatt + försäkringskostnader.

Jag gjorde en liknade jämförelse i April i samband med fordonsbyte,samt provsatt med hela familjen massa olika fordon och i vårt fall kom vi fram till att Kia Sorento samt Hyundai Santa Fe är ett bättre val för oss.
Det blev Santa Fe som har fått högre säkerhetsbetyg i Euro Ncap än xc90, den är snålare, modernare, 7sitsig med bagage alternativt 5-sits med stort bagage och framförallt bättre (justerbart) benutrymme bak än Sorento och XC90.
Nu har jag släpat husvagnen t/r Kroatien och ca 2000 mil övrig körning och måste säga att jag är mer än nöjd och rekommenderar Santa Fe i allra högsta grad.
Ok, 19tum och 55 profil är inte de tystade däcken på svensk asfalt men det är överkomlig ljudnivå ändå.
På tysk mark var KUHMO däcken riktigt tysta som bilen levererades med.
Nu på vintern kör jag med Nokian suv R2 och de fungerar utmärkt.

4-hjulsdriften levereras ifrån Magna Powertrain* och kallas på Hyundaispråk Dynamax.

Men nu är det ditt val och om du är endast intresserad av xc90 så är det en trevlig bil, men med ålderdomlig konstruktion och relativt höga kostnader. ( nu jämför jag med Santa fe igen ).

(*det stod Magnaflow här tidigare men det är fel)
Senast redigerad av 1 Larzan, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
Larzan skrev:
4-hjulsdriften levereras ifrån Magnaflow och kallas på Hyundaispråk Dynamax.
Magnaflow gör väl avgasrör..?
av Larzan
llesrof skrev:
Larzan skrev:
4-hjulsdriften levereras ifrån Magnaflow och kallas på Hyundaispråk Dynamax.
Magnaflow gör väl avgasrör..?
Helt rätt (ogillar "rättstavningsprogrammen"), det ska stå Magna Powertrain som jag nu rättar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
gungar eller inte är en uppfattning från person till person.
Jag kräver väghållning i alla lägen, man ska inte kunna köra över farthinder i 40-50 km/h obemärkt vilket funkar med XC.
Volvo ha prioriterat mjuk fjädring på samtliga XC som jag provat, även V70 är lite för mjuk enligt min uppfattning.

Ni ställer inte samma krav på bilarna som jag gör, helt klart.
Hur många här inne vågar göra undanmanöver i 80-90? Det kräver mer av bilen, XC är inte gjord för sådan körning.
Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]