NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för svaret. Då skall jag nog lösa det problemet i så fall. Men hur vanligt är det att rören blir kassa typ. Känns som liten risk trots allt?
Vad säger förresten VIDA om motortemperaturen?
Läs mitt förra inlägg igen. Editerade nyss. VIDA nämner inget om tempen, iaf inte vad jag hittat. Tycker bara 80 låter lågt.
Se längre ner i denna tråd som ändå är från 2013. Där nämns att givaren kostar runt 1000 kr. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=88545
Sökte runt lite i i VIDA bara för att... Om motprtempgivaren ger felkod så sätts ett ersättningavärde på ca 90 grader. Så 80 är nog för lågt ja. Å värmaren startar inte över 78 grader om jag minns rätt. Möjligt att 80 grader är ok men ändå lite lågt. Men har lagt fram datorn vid dörren så glömmer jag nog inte att kolla imorgon :)
Tempen har jag koll på. Men inte om den stämmer jämtemot andras bilar.
Och min dieselvärmare går iaf. Både från när bilen är kall och som stödvärme.

Enligt meca så finns det olika temperaturer på termostathusen. http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1

OT: Hur beter sig era dieslar med glödningen föresten? Min symbol blinkar bara till. Men efter att ha kopplat in ett mätinstrument på matningen till stiften konstaterades att den glöder så fort man sätter nyckeln i tändningslåset utan att ens vridit om den när det är kallt iaf (det var - 10 då jag kollade) och sen slår av efter drygt 7 sekunder. När motorn väl startats så slår den på glödningen igen för att motorn ska gå mjukt och bli varm fortare.
VIDA visar bara 1 sort termostathus å givare. Men beroende på chassinummer. Gäller att välja rätt :)
Men det står inte specificerat i VIDA dock...

Ja, glödningen går snabbt som satan :) Atmosfärtrycket osv påverkar detta när jag läte i VIDA. Antar att glödningen tar längre tid vid mer extrema temperaturer?
Ok, tack för svar. Antar att min termostat funkar iom att de 2 som fanns att köpa är på 83 resp 84 graders öppning. Så om motorn håller 80-82 grader stämmer det ju.
Nu har jag kollat. Min motor/kylvätskan blir Mellan 73 och 76 grader. Den dyker när jag kör av motorvägen till 60km/h :)

Nu har jag även kollat Tryckgivaren. Nu är båda felkoderna permanenta.
Tryckgivarens värde vid tändning på skall vara 0. Jag har runt 26 hPa.
På tomgång skall det vara 3-20 hPa men jag har runt 34 hPa. Givaren luras alltså redan får början. Antingen är det kontaktresistens, vill jag knappast tro på då det såg väldigt bra ut där. Så mitt tips är nog fan att givaren är kass. Bilen gjorde en regenerering när jag körde hemifrån men det blev inte bättre i trycket någonstans.

Åker till Bilia om 40 minuter och hoppas dom har en ny givare. Skall fråga dom om dom vet någon ändring med rören. Om inte så skippar jag rören å köper bara givaren.
Partikelfiltret byttes dessutom för endast 5000mil sedan och att den också skulle vara kass vill jag inte riktigt gärna tro på av ekonomiska skäl :)
Ok, då stämmer min temp ;-) byt givare du. Den verkar ju ha hakat sig ordentligt. Återkom med resultatet sen. God fortsättning!

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]