NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mocke
Hej!

Funderar på att sätta in en icke volvo orginal gps på samma ställe som orginal gps skall sitta (den som är svindyr ni vet).
Tänkte skaffa ett beg galler och hissanordning (finns det någon sådan? har bara sett monitorer på beg sidorna) tänkte ta strömmen någonstanns i närheten (antar att den kommer kräva 12v).
Nu har jag Premium sound och har en högtalare i mittkonsolenh, finns det gå plats för en gps där?

Är det någon som har tips på en sådan lösning (jag menar en bra gps går på 2000 inte det tiodubblet som orginalet kostar). Har för mig jag har sett ett sådant montering på forumet men ej hittat)
av Mocke

om man bara hade kunskapen att göra en sådan lösning. (undrar hur mycket en sådan går på.
Om man skall ta monitor delen så måste man ändå betala ca 4000 trots att man skall strippa den.
men det vore ashäftigt!

tänk att ha backkamera och digitaltv på rti skärmen samtidigt som man har en navigator + dvd (eller usb hd filmspelare).
men sådan underhållning framtill måste det vara olagligt att köra (för mycket distraktion) :)
Användarvisningsbild
av P210
Gammal tråd men gjorde nyss en sådan lösning och kan svara på några av frågorna om fler är intresserade.
När jag hittade en V50 D5 Summum MY10 med Premium Sound så fanns tanken direkt att man borde kunna pussla in en lös GPS i mittgallret.

Bild

Köpte ett löst galler på skroten som passade direkt, däremot hade inte en original RTI modul med fällbar skärm fått plats utan att jag offrat mina två mitthögtalare. (Om man hittat en till vettigt pris = trasig skärm/hel hissmekanism)

Valet föll istället på en Tomtom Start 60, den enda GPS som jag hittade med 6" skärm, 7" var tyvärr 10mm för stort för hålet I gallret..
Skruvade man bort plastkonsolen högtalarna satt i fanns det mycket plats under, och det ser ut som om en original RTI-modul skruvas i samma hål som min högtalarkonsol, så det är tydligen inte samma som om det funnits både RTI och Premium Sound.
Ser man noga på bilden har gallret bara ett halvt hål för rotationaxeln på originalskärmen, och gallret ligger direkt på högtalarkonsolen I min bil.

Bild

Därför fick jag borra ett nytt hål lite högre upp för att kunna göra en låda med rotationsmöjlighet.
Lådan tillverkades av aluminiumprofiler som lackerades svarta innan de kläddes med vinyl med skinnliknande struktur.
GPS:en skjuts i ovanifrån innan jag skruvar dit ett lock med två försänkta M3 insexskruvar.

Jag drog fram ström till ett löst 12V uttag (styrt via radioläget) som monterades under högtalarna där laddaren pluggades i. Sladden drogs fram till GPS:en via leden, tur var att laddkabeln anslöts snyggt på baksidan så den gick att gömma i lådan.

Ställde in GPS:en så att den stänger av sig automatiskt tio sekunder efter att laddströmmen bryts och fullbordade med en volvologga som start och stoppbild!
Jag ödade inte tid på att fixa en motorlösning till skärmen, den ska ju alltid användas - fartkameravarningar, trafikinfo mm så om jag parkerar någonstans där jag vill dölja den så duger det att fälla ned den manuellt.
Plockade även bort och pluggade IR-ögat till fjärrkontrollen för originalsystemet, tyckte den stack upp för mycket till ingen nytta.

Färdig lösning:
Bild
Användarvisningsbild
av P210
Uppdatering:
Fick någon månad senare napp på en billig LCD skärm med hiss från ebay/England, gav en tusenlapp istället för ca 4000kr som Bildelsbasens kostar!
Bild
Fully functional and tested lovade säljaren, men den visade sig ha standardfelet med slitna kugghjul till fällfunktionen, så efter lite klagomål så var hälften av pengarna tillbaka på kontot!

En av anledningarna till att jag köpte min bil var att den hade Premium Sound med mittkanal (Dolby Pro Logic II Surround 3.1) , Alpine slutsteg på 5x130W och tio högtalare från danska Dynaudio :D
Ändå visade det sig att bilar med kombinationen Premium Sound och RTI hade en högtalare flyttad bakåt för att skärmen skulle få plats, ebay blev räddningen igen!
Ny högtalare ligger bredvid och väntar på montage.
Bild
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av P210
Originalet strippades på allt under skalet utan elmotor och ändlägesbrytare, en ny sats kugghjul köptes på Volvo för en hundring!
Bild
Bild
Här är hiss och ny högtalare på plats, strömkabel dragen och hissen provkörd!
Blev en egen koppling med dold strömbrytare bakom mittkonsolen om man vill fälla den någon gång..
Bild
Senast redigerad av 2 P210, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av P210
GPS:en blev en Tomtom Start60 bara för att det var den enda jag hittade med 6" skärm, jag fick slipa av den rejält på ett par stälen för att den skulle passa i höljet, men hade givetvis isär den först för att se hur långt det var in till elektroniken.
Bild

"Pilen" byttes mot en miniatyrkopia av bilen med silverrails och dubbla synliga utblås och mörktonade rutor!
Bild

Allt på plats i bilen jämte sin nya kompis i prototypstadiet, Head-up displayen (som senare fick en hemmafräst låda och klarglas istället)
Bild

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]