Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pcwr
Hej,
har kollar runt bland utbudet av årets motorer och växellåder för 60-modellerna. Ser att det finns 2 olika typer av automatlådor Powershift och Geartronic. Någon som vet vad är skillnaden mellan Powershift och Geartronic?

Hls,
PCWR
Powershift e väl dubbelkoppling och geartronic är vanlig automatlåda.
Så är det. Powershift är en dubbelkopplingslåda från getrag medan geartronicen är en konventionell planetväxelautomat från aisin warner. Powershift sitter med de fyrcylindriga motorerna och geartronic med 5- och 6-cylindriga motorer.
crumpets skrev:Så är det. Powershift är en dubbelkopplingslåda från getrag medan geartronicen är en konventionell planetväxelautomat från aisin warner. Powershift sitter med de fyrcylindriga motorerna och geartronic med 5- och 6-cylindriga motorer.
Alla VEA-motorer har 8-stegad GT-låda.
av Pcwr
Är det någon som vet varför det sitter olika automatlådor i bilarna?
Har fått för mig att Powershift är en effektivare (bränslesnålare) automatlåda
Än en traditionell och borde väl i så fall vara standard?
Volvo är en liten tillverkare, det kostar för mycket att anpassa en ny automatlåda till en befintlig motorserie. Vad gäller Powershift kan det också finnas begränsningar som har med släktskapet med Ford att göra. Den sitter ju bara i motorer som även finns hos Ford. Dock tror jag det mest handlar om ekonomi.
Kör idag en V60 MY15 T5 R-design med AUT (8-stegade), hade tidigare en V60 MY12 T5 R-design med AUT (Powershift).
Det är natt och dag på dessa lådor. Nya 8-stegade är MYCKET mjukare och finare.
Upplevde powershiften som lite ryckig när bilen var kall. Inga problem med Nya 8-stegade lådan.
Fint sportläge också på Nya 8-stegade jämfört med powershiften.
Jag tycker 8-stegade lådan slår DSG lådan (min far kör tyskt).
Pcwr skrev:Är det någon som vet varför det sitter olika automatlådor i bilarna?
Har fått för mig att Powershift är en effektivare (bränslesnålare) automatlåda
Än en traditionell och borde väl i så fall vara standard?
Sämre komfort och mer slitagekänsliga kopplingar är väl nackdelarna. Troligen fanns det mycket att få gratis genom att koppla den fordspecade lådan med fordsnurrorna helt enkelt.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]