Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
deska skrev:så fan heller du bila dom utsugarna skulle ha 2100 för byte bak :x
Men du menar kanske att köpa typ biltemas å byta själv?? det e plan b :)
men borde gå att lösa den lilla rosten som finns med den där rostlösaren väl? eller fungerar den inte bra?? har lixom aldrig testat så ve titne hur den fungerar direkt. men som jag förstod skulle det bar aappliceras å låta verka sen bara torka av så skulle rosten va väck.
JA men bilia måste väll oxå tjäna lite dom jobbar inte gratis
Va kostar bromsskivor på mekonomen 5-600 kr
Användarvisningsbild
av deska
jo men de kostar ca 300 spänn så e ändå dyrt på bilia. tror ja ska testa lack alite först.
Användarvisningsbild
av Ason65
deska skrev:så fan heller du bila dom utsugarna skulle ha 2100 för byte bak :x
Men du menar kanske att köpa typ biltemas å byta själv?? det e plan b :)
men borde gå att lösa den lilla rosten som finns med den där rostlösaren väl? eller fungerar den inte bra?? har lixom aldrig testat så ve titne hur den fungerar direkt. men som jag förstod skulle det bar aappliceras å låta verka sen bara torka av så skulle rosten va väck.
Medlet stoppar rosten men lämnar en svart ojämn yta.

Det kan ju inte återbygga det rosten redan käkat upp.

Har hört att bromsoksfärgen är tjock nog för att reducera ojämnheten efter rosten, jag hade nog lagt pengarna poå det istället.
av cme
Det går ganska bra att lägga på två lager med Hammerite hammarlack. Finns i acceptala kulörer och kräver bara att du borstar av ytan innan. Temperaturen blir inte så hög så det funkar bra. Ytorna hållersig snygga i 3-4 år.

cme
Användarvisningsbild
av Cimmen
Kan ge er ett litet tips som inte kostar många kronor. Citronsyra... Löser upp all rost som finns. Mycket bra till bultar och dylikt som man kan lägga i ett kärl fullt med citronsyra. Har inte provat men man borde kunna spreja på citronsyra och vänta över natten men bäst effekt blir det ju naturligtvis om amn kan lägga ner hela skiva i citronsyra över natten. Sen är den som ny, avfettat och klar att målas... bara ett tips.
Användarvisningsbild
av P1800
Underskatta inte enkla åtgärder:

Några snabba tag med stålborsten och sedan en snabb och enkel uppfräschning med sprayburken. Det håller över sommaren.

Om man vill jobba mera så finns det utmärkta färger för penselmålning som håller bra. Måla många lager ssom får torka ordentligt. På 80-talet var det många bilar som målades undertill med Alcros Servalack på rost och underredmassa. Det blev konstigt nog rätt bra. Underarbete i all ära, men har du spillt förg på garagegolvet och försökt få bort den sedan den torkat? ;-)

Värmebeständig färg skulle jag undvika. Den brukar ha andra egenskaper som är sämre än annan färg och förmodligen är den dyrare. dessutom så är det det är ju bara själva slitytan om blir riktigt varm.
av Marbas
Jag målade bromstrummorna på vår Micra med svart hammarlack (penselfärg). Blev hur bra som helst. Givetvis borstade jage rent underlaget först.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]