NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så här står det på Volvoparswerehouse...

Product Fitment/Applications
This product fits 16 vehicle variants.
Volvo: 3 models, 16 variants between 2004 and 2011.

Intressant... Detta gäller för 30750460
En snabb fråga nu när du ändå är på tråden timebandit :-) vad har du för driftstemp på din motor när den är helt varm? Min ligger bara på 80 grader sommar som vinter. Men nålen på mätaren står rakt upp.
Sierra94 skrev:En snabb fråga nu när du ändå är på tråden timebandit :-) vad har du för driftstemp på din motor när den är helt varm? Min ligger bara på 80 grader sommar som vinter. Men nålen på mätaren står rakt upp.
Bra fråga faktiskt. Jag har aldrig kontrollerat detta. 80 grader låter för lite? Något som luras väl?
Skall köra Frun till jobbet imorgon så jag kan faktiskt koppla in och kolla hur varm motorn är när jag parkerar bilen i garaget :) Men mer än 80 grader borde den ju ändå bli? :)
Det vore snällt. Har inte hittat nåt värde på det i Vida heller. Har problem ibland med att min bil hugger/rycker på 4:an vid 1800 rpm i jämn fart.

Samtidigt lägger egr av och ventilen till intercoolerbypassen öppnar. Börjar misstänka att det är då min bil gör sin regenerering (den som den gör oberoende av värdet från givaren utan baserat på körda mil som jag läst nånstans att den gör.) För det försvinner efter knappt 2 mil och kommer åter efter ca 30 mil eller ibland mer.

Satt o plöjde lite tyska ford forum igår angående ryckningarna.
Sierra94 skrev:Det vore snällt. Har inte hittat nåt värde på det i Vida heller. Har problem ibland med att min bil hugger/rycker på 4:an vid 1800 rpm i jämn fart.

Samtidigt lägger egr av och ventilen till intercoolerbypassen öppnar. Börjar misstänka att det är då min bil gör sin regenerering (den som den gör oberoende av värdet från givaren utan baserat på körda mil som jag läst nånstans att den gör.) För det försvinner efter knappt 2 mil och kommer åter efter ca 30 mil eller ibland mer.

Satt o plöjde lite tyska ford forum igår angående ryckningarna.
Just det. Nu kommer jag ihåg dina problem :( Suck.
Det stämmer bra. Bilen regenererar efter 3 olika parametrar om jag minns rätt. Difftrycket före/efter DPF. Körda mil och tror det fanns en sak till.

Inte alls roligt med fel som är så svåra att luska ut :(

Hittade en flaska STP Injector Cleaner i garaget för 1½ månad sedan. Den var nog 3år gammal, MINST! Hällde i den för 4 tankar sedan. Sedan dess har mina småryckningar osv vid regenerering minskat kraftigt! Märkte inte ens av dom när vi körde t/r till Halmstad häromdagen tex.

Så frågan är hur spridarna mår? Dom borde ju också kunna slitas typ?

Men skall försöka komma ihåg att kolla tempen imorgon i VIDA :)
Jadu, man har sina små problem som sagt ;-) men detta forum har hjälpt att bena ut många. Mina spridare är minst 24000 mil gamla. Motorn (24kmil) är bytt i min bil en vända. Karossen har gått 37500 nu.
Sierra94 skrev:Jadu, man har sina små problem som sagt ;-) men detta forum har hjälpt att bena ut många. Mina spridare är minst 24000 mil gamla. Motorn (24kmil) är bytt i min bil en vända. Karossen har gått 37500 nu.
Ja det har man. Bara det inte blir/är fel som är alldeles för jobbiga så är det lugnt :) Man är ju van att få kämpa hela tiden :)
Just spridarna hade vart intressant att få utbytta eller iaf rengjorda på korrekt sätt. Kan säkert göra väl för bilen... Tror jag...

Någon som vet om rören från/till Tryckgivaren -> DPF är svåra/jobbiga att byta? :) Sitter å funderar på om man skall passa på att köpa rören imorgon också... Funderar... :D
Skall dock fråga om rören har ändrats under årens gång. Om ja, köper jag väl nya, annars inte.
Rören är enkla att byta. 17 och 19 ringnyckel och göra loss dem från dpf med sen är det en m6 bult som håller ett fäste om jag inte minns fel. Sen bara att lirka dem neråt eller uppåt beroende på humör ;-)

Det är motortempen vid full uppvärmning han ska kolla åt mig då min motortemp bara är 80-82 grader trots långkörning sommar eller vinter. Och nålen står rakt upp på mätaren.

Rören är ju just bara rostfria rör med slangar i var ände. Jag undrar hur de gjort om dem isåfall? Kan tänka att om man byter ut det rostfria mot slang eller nåt material som inte avgaserna kondenseras i så slipper man fukten. Det borde kunna uppnås med endast tjockväggig värmetålig slang.
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??