NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var det jag menade med min kommentar.
SvenB skrev:Låter märkligt. Gick den inte runt?
HON :-) kanske har kört så länge på starten att den brunnit?
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Vem? Om du menar trådstartaren får vi nog förutsätta att Lisa är en hon :lol:
PTV skrev:Obegripligt.Du har försökt starta bilen ett flertal gånger utan att den vill tända till vilket jag förmodar innebär att startmotorn måste ha gått runt under dessa försök vilket du ju måste ha hört.Sedan säger bilverkstaden i Norge att det beror på att startmotorn inte går runt !!??.Nåja, bilen lär väl starta nu efter att ha kommit till verkstad.
Håller med :o
Om de menade startSPÄRREN hade jag kanske förstått.
Verkstaden menade att det var startmotorn.
Ja, jag tycker oxå att det låter underligt att det är den som gått sönder. För ja, den har gått runt och försökt att starta bilen om och om igen.
Men när de kortsluter startmotorn så startar visst bilen så kanske är det logiskt ändå?
De menar att startmotorn försöker men inte når helt fram... å så sätt så passar det med beskrivningen som bilen beter sig på.

Visst har startmotorn fått kämpa... vi försökte trots allt många gånger. MÄNNEN som kommer till bilen, en efter en, som ALLA tror att "bara jag försöker så går det". De sätter sig bakom ratten och försöker och försöker... Den ena så långa att startmotorn faktiskt rök. Så kanske, vem vet, var det HAN som gjorde sönder startmotorn. En mekaniker.

Startmotorn har gått runt hela tiden. Varje gång vi provat. Även då bärgaren kom och försökte så rullade startmotorn.

Verkstaden menar dock att det är ett oljud i startmotorn och att den är trasig.
Vad vet jag.
Det kan vara solenoiden som slutat fungera. Det är den delen på startmotorn som kastar ut det lilla kugghjulet som griper tag i motorns startkrans och som även tillåter strömmen från batteriet att nå startmotorn. Går den sönder kan man få fart på startmotorn genom att slå på den eller kortsluta anslutningarna med en överbygling.

Så enklast i ditt fall är kanske att de får skruva dit en startmotor alternativt laga den gamla om de anser detta möjligt/kostnadseffektivt. Reservdelar och felsökning kan ju överstiga en ny/begagnad startmotor och då skulle jag hellre valt att de skruvade dit en annan.
Startmotorn kan ha drabbats av internt överslag. Den låter då normalt, men den drar pga överslaget så pass mycket ström att det uppstår ett onormalt spänningsfall. Detta kan resultera i att vissa vitala delar tex tändning, bränsleinsprutning etc inte funkar som de ska. Finns en del fall här på forumet (har även läst på engelska forumet) där startmotorn bevisligen gått runt utan att motorn startar, efter byte av startmotor startar dock motorn lätt.

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]