Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Å fasen! Går det att ta isär pumpen? Jag tycker den känns som den vore helt sluten.

Då kan det ju vara idé att prova det. Eftersom min som sagt nästan är ny så är den ju antagligen inte helt utsliten utan det kan ju vara någon enstaka detalj som har gått sönder eller lossnat.
Snart ett år sedan förra inlägget och eftersom vintern nalkas så har jag börjat pilla med detta igen. Med ny bränslepump så funkar tillslut bränslematningen och värmaren tänder och brinner...tyvärr inte särskilt länge.

När man sätter igång systemet så går den aldrig igång på första startförsöket. Däremot går den alltid igång direkt på andra startförsöket. Sedan brinner den cirka 90 sekunder (dvs. så länge som andra startförsöket pågår). Men efter det stannar bränslepumpen och värmaren slocknar. Det verkar ju precis som att den inte fattar att den har tänt utan tror att även andra startförsöket är misslyckat.

Det jag kan komma på som kan krångla är:

- Flamvakten är på något sätt defekt. Känns ju mindre troligt eftersom grejerna är nya men ändå.
- Luft i kylsystemet? Hur luftar man det i så fall?

Är det någon som har något annat förslag?

- Vattenpumpen är testad och fungerar, annars kunde man ju misstänka att det blir för varmt i värmaren och att det är därför den slår av.
- Överhettningstermostaten löser inte ut. Startar man om igen efter att den slocknat så går den sina 90 sekunder igen.
Jag har visserligen inte mätt spänningen vid drift men jag har mätt resistansen genom flamvakten. Den visar 0 ohm i mörker och knappt 800 ohm vid belysning med lampa vilket väl är precis som det skall vara enligt vad jag har lyckats läsa mig till på diverse forum. Jag mätte även på en annan värmare som jag har liggande hemma och den visar ungefär samma siffror. Så jag tror inte själva flamvakten är problemet men jag skall mäta vid drift också för säkerhets skull.
Slår den alltid av efter 90 sekunder så kan det inte vara så mycket annat än flamvakten som får pumpen att stoppa.
Anslut en multimeter över vaktens stift. Styrboxen lägger på 5 V som "dras ner" när vakten ser lågan.
Denna spänning måste ner under 2,5 V för att styrningen ska tolka det som att värmaren har tänt.

Att den inte tänder förrän på andra försöket brukar bero på att luft hamnar i bränsleledningen - före eller efter pumpen, av någon anledning.
Hur låter bränslepumpen vid första starten? Slår den "hårt" de första sekunderna, eller låter den som vanligt (mer dämpat knackande) hela tiden?

Mät även upp så att du har nära full batterispänningen över glödstiftet under start.
Vanligt med spänningsfall i anslutningar samt säkringshållaren.
Nu har jag mätt spänningen över flamvakten vid uppstart.

Spänningen ligger på nära 5 volt innan brännaren tänder. När den tänder så sjunker spänningen ner under 1 volt vilket ju är bra. Men efter några sekunder börjar spänningen stiga igen tills den är uppe i nästan 5 volt igen. Man kan också höra att brännaren inte går lika bra längre även om den fortsätter att brinna tills pumpen stannar.

Jag utesluter nu själva flamvakten som felkälla. Snarare verkar det ju som att den bränner dåligt vilket ju inte är riktigt bra. Konstigt dock att den brinner bra i början, man tycker ju snarare den borde brinna bättre och bättre ju varmare den blir. Nu börjar jag nästan tycka att det känns som att den inte får tillräckligt med bränsle. Värt att ha i åtanke är att jag (efter inrådan från andra) satt ett bränslefilter mellan pumpen och värmaren för att slippa få in smuts och för att jämna ut pulserna från pumpen så värmaren skall brinna lite jämnare. Men man kanske borde ta bort det? Det skulle ju kanske på något sätt kunna vara en bidragande orsak till varför bränslet sjunker tillbaka mellan startförsöken. Jag tycker nog att tickandet från pumpen är någorlunda "mjukt" hela tiden.
Flamvakten fungerar precis om den ska.
Och din teori om att värmaren får för lite bränsle verkar riktig.

Kanske ett omständligt test, men vad händer med förbränningen om du lossar inkommande ledning till bränslepumpen och låter den suga bensin ur en separat flaska eller dunk?

Filter mellan pump och värmare är onödigt, de partiklar som är stora nog att orsaka bekymmer kommer fastna i det finmaskiga nätet på spridarrörets inlopp. Men för att utjämna "whosch... whosch... whosch..."-ljudet vid trasig tryckutjämnare (hatten/dosan på pumpens utlopp) så fungerar det bra. ;) Man får en lite längre start- och stopptid bara.
Jag hade nog gjort ett test utan filtret, eller satt det före bränslepumpen där det kan göra mer nytta.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]