Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snoddasD5
Är Xc90 en bra bil? Funderat på en Xc90 D5 -13 5000mil har nu en V70 D5 -08 gått 18000mil.
Så lite funderingar är det en dy bil att äga och köra är komforten bra?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja, den är dyr på alla sätt:
Förbrukningen är närmare litern
Däcken är större och bredare, ca 50% högre däckkostnad
Servicen är dyrare, mer servicepunkter att gå igenom.
Skatten är dyrare, gissar på ca 5000-7000:-
försäkringen är dyrare

Det positiva är väl komforten, även om den är allt för mjuk och gungig för att få bra vägegenskaper.
Hursomhelst är det till att åldersmässigt ta ett steg tillbaka till en äldre bil som har sina rötter från sent 90-tal.
Man känner lite på interiören att den har ett par år på nacken.

Med tanke på att du får "en gammal modell (visserligen beprövad och nu mer utan barnsjukdomar)" med höga kostnader jämfört med vad du kan få för samma peng känns valet av tillverkare och modell inte lika självklart längre.
För de gissningsvis 300-360 000 som din tilltänkta bil kostar kan du få många andra fabriksnya bilar som är fullproppade av saker som endast man kunde drömma om när XC90 kom i produktion, t ex släpvagnparkerare, fickparkeringsautomatik, autobroms, snåla motorer och drivlinor.
Nu ska jag vara ful i mun och nämna tyska bilar, vilka faktiskt känns som ett bättre alternativ i ditt fall.
BMW X3 surplar ca 0,5 och är aningen billigare i allt, utom möjligen just försäkring. Där har du en SUV med attityd och bättre vägegenskaper, vilken dessutom blivit utsedd till bäst-i-test.
Dessutom kan du få både vw tiguan och nya passat till ett rimligare pris.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
XC90 är en fin bil. Men som Milktrucker skriver så kostar det att bruka dem. B-kort får dra 750kg. Alltså bara de små grindkärror som finns att hyra.
Användarvisningsbild
av johnnype
eftersom du nämner förbrukning etc som nackdel så kan du sannerligen inte nämna Tiguan på slutet som en bättre ersättare för där har du en ännu törstigare bil! jag vet av egen erfarenhet :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
johnnype skrev:eftersom du nämner förbrukning etc som nackdel så kan du sannerligen inte nämna Tiguan på slutet som en bättre ersättare för där har du en ännu törstigare bil! jag vet av egen erfarenhet :)
hade du TSI?

eller är det touareg du tänker på?
av para
Men varför jämföra med Tiguan och X3?
Funderar han på XC90 är det storleken eller 7sits som lockar. Såklart att mindre bilar är billigare. Toyota corolla är också prisvärd.

Komforten och lastutrymmet är oslagbart i xc90. Jag har haft 5st och saknar dom varje dag.
Körde den sista på i snitt 0.9 jämfört med xc70 som jag har nu som tar 0.7 och det blir ju typ 25% billigare. Och visst började den kännas omodern sista tiden.
Köp en r-design så får du det lite sportigare chassiet iallafall.
Användarvisningsbild
av johnnype
milktrucker skrev:eller är det touareg du tänker på?
Ja det är det förstås, för jag tänkte direkt givetvis på en motsvarande modell.. Men som tidigare skrev varför ens jämföra mot en mindre?

Typ..
Kund: jag behöver en villa med 5 sovrum.
Mäklaren: Den här 1:an i centrum passar nog dig bra!

Näää?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja har man behov av en enorm bil så är bilen perfekt, även om lastutrymmet krymper drastiskt med 7 säten i bruk.
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]