Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GlowFort
Hejsvejs.. häromdan köpte ja en 460. o då kännde ja att ja självklart måste regga mig här :) iaf. så köpte ja en 460 2.0 S i fredags. som har gått 13 000 mil. ja kom över den superbiligt . 2500:- den är i bra skick, endast rost i bakskärmarna.

Har haft volvo 760 innan, och är inte insatt i 460in
ja fick den så billigt pga att den hade ombesiktning i går senast, och ja klyckades besikta den igår och den gick igenom med. Behövde bara byta bromskivor o belägg o bromsrör. så ja kom billigt undan. Lite som ja undrar är

Vad står S:et för?

Sen när ja backar med bilen och gasar till lite grann, så blir det som ett "Klonk" ljud nånstanns frammifrån! vad kan det bero på? Ungefär samma ljud blev det idag när ja motorbromsade. hmm ja har ingen aning om va de kan vara, den går ju kalasbra i övrigt. :shock:
av TobiasO
S.et brukar stå för Sport, d.v.s. i min 2.0 SE så har jag halv skin säten.
Användarvisningsbild
av Mr B
Klonkandet tycker jag låter som nåt motorfäste som är trasigt, så både när du motorbromsar och backar rör sig motorn lite och sen "trillar" den ner på rätt plats igen, det är nog det som låter.
av GlowFort
hmmm tanken har slagit mig faktiskt. att ett motorfeste kan va pajj. precis så låter det, va ute nyss o körde. och motorbromsa ganska kraftigt. o det klonka till rejält. konstigt att inte besiktningsmannen såg det. hmm ,
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Jag hade detta fel på min klenod. Upptäckte det genom att jag kunde gunga motorn fram och tillbaka i motorrummet. Som tur är är det rätt lätt att byta, men ett tips är att skaffa ett från en skrot. Dom är inte direkt billiga.
mvh
Kalle
Användarvisningsbild
av boostofta
kan det vara ett krängningshämmarstag? Eller de kommer inte alls vid körning på ojämn väg? har du provat att gasa motorn o se på den när den rör sig, utan växel då ;)

S = snik ;) S är idag samma som gamla DL. Enklaste varianten
SE är lite mer, som en blandning av GL o GLE. Sedan finns det en massa tillbehörs paket. Typ sport paket, radio paket, buisness osv. tror dessa paketen började kring 95
av GlowFort
Har ej provat att gasa motorn o titta, men den går kanonbra hela tiden, men ja måste backa lungt annars så dunkar det till rejält.. först trodde ja de va växelådan o blev lite skraj.. men det tror ja inte längre. måste kolla upp det imorrn.
Användarvisningsbild
av vetten
Exakt som du beskriver ditt fel har jag på min 480tic :cry: den låter aldrig illa framåt men om jag lägger i backen och är "lite" oförsiktig med gas och koppling bakåt så smäller det till!!! har kollat men hittar inget (S) sen är det ju ganska svårt att ligga under och titta när man backar snabbt (man vill ju inte bli överkörd,hehe) ?:-/ så bra tips på vad det kan vara är ju välkommet för många av oss här. För jag tror felet är vanligt. Själv tycker jag att klonket kommer underifrån men det är faktiskt ganska svårt att höra (I) Har varit inne på växellådsfästen och såklart även motorfästen men dom verkar hela ;-// Kan det vara så att fästena kan bli gammla och "trötta" eller är det den där lilla dämparen som sitter mellen motor och kaross just däruppe vid toppen på¨kamremssidan"? Så vi verkar ha ungefär samma fel jag och GlowFort {:-O (H) det är vad vi behöver.

vetten
Användarvisningsbild
av boostofta
Jag har haft ett skumt klonk i min turbo när jag släpper gasen, då rör sig motorn ganska mycket o då kom ljudet. Precis som för dig vetten fast du märker det i backen.

Av en slump kom jag att se att det bakre växellådsfästet är helt kass. Det ser helt ut när det sitter på plats, men när jag fick ner det så ser man att det hade lossnat helt på ett ställe.

Blev bättre med ett beg. växellådsfäste, men inte helt bra. Nu är min trimmad en hel del så de e säkert därför. Ska prova att bygga om det.
av x_dream
Det är den bakre motorkudden, inte billig att byta.
Jag har haft 3 st 460 94- och alla mina har låtit sådär.
Men jag har aldrig bytt mig om att byta dom.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]