Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stänkarn
Hej!

Bilprovningen var lite grina här nu med mitt ljusvred.
När vredet är längst åt vänster dvs 0, så lyser halvljuset.
När man vrider det till mitten så skall positionsljuset lysa. Då lyser inget...
När vredet är längst åt höger lyser det som det skall.
Dock bara glimrar det i positionsljuset på vänstersidan...

Jordfel?

Mvh kristofer
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Kan vara så att kontaktblecket smält ner inne i din strömställare, inte hört talas om att de kan eller gör det när de handlar om positionsljusen, för halvljusen brukar det hända lite då och då för vissa.

Bild
Bild

Du kan enkelt plocka bort strömställaren och ta loss kontakterna på baksidan så lär du kunna se på baksidan ifall något ser smält ut, annars kan du plocka isär den som den är på bilden för en mer detaljerad undersökning.

Fungerar positionsljusen när halvljuset är igång?
av stänkarn
Positionsljuset fungerar när halvljuset är igång men vänster positiosljus glöder bara lite med det andra lyser som det ska. Därför misstänkter jag jordfel någonstans. Jag Kollade på baksidan av vredet men såg inget konstigt där men jag får kanske plocka ner det helt? Men du tror inte på jordfel?
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
stänkarn skrev:Positionsljuset fungerar när halvljuset är igång men vänster positiosljus glöder bara lite med det andra lyser som det ska. Därför misstänkter jag jordfel någonstans. Jag Kollade på baksidan av vredet men såg inget konstigt där men jag får kanske plocka ner det helt? Men du tror inte på jordfel?
Jag tror och jag spekulerar men är inte någon mekaniker eller elektriker :-DD Men är det vanliga glödlampor du har som positionsljus, inga led va?
Provat byta den lampan som bara glöder?

Och du har aldrig bytt den där strömställaren?
av stänkarn
Mäte lite idag på kontaktstycket som går till strömställaren och jag har bara 2 volt på nr4 (grå kabel).
Någon som har ett kopplingschema?
av rudarmy
Kolla artnr på ljusströmställaren, måste vara samma även om de ser lika ut..
jag har en som funkar på hyllan 150 vill jag isf.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
stänkarn skrev:Mäte lite idag på kontaktstycket som går till strömställaren och jag har bara 2 volt på nr4 (grå kabel).
Någon som har ett kopplingschema?
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=463573

Jag har två strömställare som ligger o skräpar, bägge fungerar med olika serienummer/artnr. Bor du i götet kan du få en gratis :mrgreen:
av stänkarn
20150103_140824.jpg
20150103_140824.jpg (839.19 KiB) Visad 232 gånger
Så ser det ut när jag mätte upp stiften på ljusvredet. Dock hittar jag inget kopplingschema på bilen..
Spänninen är mätt när nycklen är i tändningsläge
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
stänkarn skrev:Varför måste de vara samma art nr? denna är väl bara styrningen till reläerna?

Vet inte varför, vet bara att det är skillnad, den kan se precis likadan ut men att det är andra siffror på den, så när du monterar den så fungerar allt förutom instrumentbelysningen exempelvis, och på andra fungerar allt utan dimljusen om du har några och på vissa fungerar bara instrumentljuset men inte det andra, så är viktigt du har samma art nr på strömställaren, går inte bara plocka en på skroten om inte siffrorna stämmer överens.
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]