Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack Lennart ska kolla upp om det är något jag kan göra själv eller ej. Det är ju vinter o jag har inget ställe att mecka på.

Idag fick jag en varningslampa på instrumentpanelen, Labdasonden. Men den kanske lyser vid alla typer av "Luft-problem" (?)

Har idag köpt en felkodsläsare, som jag dock inte fick att fungera. Men jag får börja i den änden, o ta mig vidare sen.
Åkte idag till gör det själv hallen och hissade upp bilen, lagade "20cm revan" som jag hade ganska mitt på avgassystemet, i en krök. Det var bara inte en reva av rost utan ett större hål också. Borstade rent med stålborste, men fick vara mkt lätt på handen annars hade reven blivit ett enda stort hål pga all "kex".

Det lär nog behövas bytas om ett par år antar jag då lagningen är konstgjord andning. Jag köpte bandage för endamålet och pasta. I bandage-statsen så fanns det även en tunn aluminium-bit, den satt jag över hålet, precis så den täckte revan(hade önskat en större bit så jag kunde dra runt avgasröret två varv, ni gick det bara 1/2 varv)

Sedan ståltråd några varv för att hålla aluminiumbiten på plats. Sedan kladdade jag på en hel del pasta i kanterna på aluminiumen och större delar kring hela röret o även en del på själva aluminiumen, detta för att sedan bandaget skulle fästa ordentligt. Bandaget räckte också precis runt skadan. Sedan på med massa pasta igen utanpå bandaget.

I efterhand ångrade jag att jag inte använde mig att "läsk-burks-knepet" ...hade ju köpt klämmor för detta. Jag tyckte aluminiumen såg lite väl klen ut som kom i badage-paketet. Men men, det var ju lätt fixat om det blir hål igen.

Hur som helst, det verkar som bilen slutat varva upp :) Köre hem helt utan problem :) Mkt nöjd! Trodde inte att hålet var felet faktiskt men hoppades, eftersom lambda-givaren sitter direkt efter turbon, dvs långt innan hålet!

Dock är jag osäker på vad som är vad i avgasröret, det sitter 3st "burkar" (jag trodde det satt 2) Den första är väl katalysatorn? ..resterade två burkar ljuddämpare (?) Hålet jag hade satt mellan de två bakre burkarna, i en krök.
päpplet skrev: Jag har varit med om att skruvarna till gasspjället varit lösa så det kilade fast sig lite här och där
Det var ju det "ursprungliga" problemet för mig också, det skrev jag kanske inte :oops: :oops: Jag var ju inte tillräckligt noga när jag centrerade spjället första gången. Därför fick jag använda hammaren för att knacka det "i botten" i ställer för att skruva bort spjällhuset igen. Därför "poängterar" jag, det är noga att spjället är så stängt som det någonsin kan bli innan man justerar spjällstoppet. Loctite på skruvarna på spjällaxeln är inte fel heller.

Mvh
Lennart
päpplet skrev: Jag har varit med om att skruvarna till gasspjället varit lösa så det kilade fast sig lite här och där
Det var ju det "ursprungliga" problemet för mig också, det skrev jag kanske inte :oops: :oops: Jag var ju inte tillräckligt noga när jag centrerade spjället första gången. Därför fick jag använda hammaren för att knacka det "i botten" i ställer för att skruva bort spjällhuset igen. Därför "poängterar" jag, det är noga att spjället är så stängt som det någonsin kan bli innan man justerar spjällstoppet. Loctite på skruvarna på spjällaxeln är inte fel heller.

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]

Volvo car UX

Jag har inte fått på min V90 MY24.

Finns ju alltid en buffert. Mitt batteri är p[…]