...

Moderator: Moderatorer

av Jäverhammar
Är det inte fortfarande så att trafikanter på motorväg har skyldighet att underlätta för trafikanter som kommer på påfarten? En teoretisk fråga alltså. Jag anpassar alltid min hastighet på påfarter till trafiken oavsett hur snabbt/långsamt fordonen på motorvägen kör.
Men jag har för mig att de som kör på motorvägen har större skyldigheter mot de på påfarter än tvärtom?
av DandanRacing
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... fart-40235

"
Juridiskt kan man sammanfatta reglerna så här:

» Högerregeln, 3 kap. 18 § trafikförordningen (1998:1276) gäller inte i fall som anges i 21 §.
» Väjningsplikt mot motorväg/motortrafikled enligt 21 § gäller inte om det finns accelerationsfält, då gäller istället 23 §.
» Skyldighet för förare i accelerationsfält att anpassa hastighet och ej vålla fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken anges i 23 §.
» Skyldighet att underlätta andra förares körfältsbyte anges i 43 §. "

Verkar som vanligt vara ömsesidiga skyldigheter att störa sina medtrafikanter så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Ett accelerationsfält fungerar som en tredje fil. Man byter inte fil rakt ut framför någon som kommer fort bakifrån.. Och kommer man bakifrån och nån blinkar ut ock kör i rimlig hastighet för att man inte ska behöva bromsa hårt så ska man underlätta och släppa in. Om folk betedde sig lite mer som vid filbyten när dom ska ut från påfarter, och andra betedde sig ungefär lika hänsynsfullt mot de som ska in från påfarter till dom som ska byta fil framför dem skulle trafiken bli trevligare.
Men för att det ska funka på påfarter krävs fortfarande att accelerationssträckan används för acceleration!
av Lövet
Folk som lämnar påfarten för tidigt och för långsamt borde pryglas. Men i övrigt försöker jag vara någorlunda förstående och byta fil till vänster, jag menar vart ska han ta vägen? Hans fil upphör ju vanligen.
Användarvisningsbild
av grillchips
Lövet: Om det inte är fritt i vänsterfilen då? Bara för att lyfta fram ett möjligt scenario jag var med om för ett tag sen (och som är det jag nämnde tidigare, kommer i nästa dashcam-video).
av Lövet
Då får jag nog allt släppa gasen och invänta han framför. Gör det nog inte glatt, men jag gör det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Finns ju inte mycket att välja på. ??:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså problemet blir ju oftast då det är någon i vänsterfilen så det inte går att byta, samt att den som kör upp på påfarten byter direkt när det går och på så sätt får en att behöva tvärbromsa, när man egentligen smidigt kunde ha kommit förbi under tiden personen accelerade upp lite på påfarten och tog sig in bakom.
De som utnyttjar mer av påfarten brukar vara duktigare på att accelerera ocksåoxh då räcker det oftast med att släppa på gasen.. För som Lövet säger.. Var ska hen annars ta vägen.
Användarvisningsbild
av Momentum
Inordnad i trafiken, är ett spännande begrepp, några exempel
Påkörd bakifrån på huvudled, vem är vållande?

När jag svängde vänster ut på huvudled blev jag påkörd bakifrån av en annan bilist som kom i mycket hög hastighet. Jag såg inte bilen förrän jag kände stöten. Jag körde ut på en 70-väg och hade endast hunnit köra ca 10 meter innan jag blev påkörd. Nu menar försäkringsbolaget att jag är vållande till olyckan. Det måste väl vara den som kör på bakifrån som är vållande?

Svar: När man kör ut på huvudled har man väjningsplikt gentemot alla andra som kör där. Den väjningsplikten kvarstår tills man är ”inordnad i trafiken”, dvs tills man har kört en viss sträcka och kommit upp i en viss hastighet, beroende på vilken hastighetsbegränsning som råder. Kör man ut på en 70-sträcka och endast har kört cirka 10 meter har man inte uppnått en sådan hastighet att man kan anses vara inordnad i trafik och man har därför fortfarande väjningsplikt mot bilarna på huvudleden. Det är endast om man kan bevisa att motparten (den som kör på bakifrån) haft en alldeles för hög hastighet som en annan bedömning kan göras men i realiteten är det mycket svårt att göra. Man talar då om hastigheter långt överskridande den gällande.
http://forum.executivecarsclub.com/view ... f=16&t=639

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/blev- ... 687413.svd

https://www.motormannen.se/radgivning/f ... gerregeln/
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Tysta sommardäck V90

Byter du endast ut däcken är 245/45-19 e[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]