Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Märkligt att vi hittar så olika siffror Camel.. Jag hittade inget från 2013.. Men andra siffror ån du hade från 2010.
Ja, tyvärr är det så illa att man får nöja sig med ca 2 år gamla siffror om man ska använda trovärdiga källor. Troligen beror det på att beräkningarna är komplexa. Energistyrelsen i Danmark kanske inte räknar lika som IEA. Men jag tror på IEA eftersom många seriösa organisationer använder deras siffror. Men fler källor finns.
Användarvisningsbild
av joel80
Är 107g högt? Vi snckar ju verklig förbrukning.. Väldigt få foseilbilar på vägarna har ju ens under 120g/km i labbmiljö.. Och betydligt högre med verklig förbrukning.

Jag editerade mitt tidigare inlägg lite sent så du hann svara innan.. Lägger till det här också:

Var det en väldigt blåsig dag i Danmark kanske det vars å lågt som 181g/kwh! ;)
http://www.agreenerlifeagreenerworld.ne ... r.html?m=1
Den sista länken tyder ju också på att den utbyggnad av vindkraft i Danmark är saftig och har betydligt större inverkan på elproduktionens ursprung än nån enstaka futtig procent.

En till fördel jag ser med att öka andelen el/hybridbilar på bågarna i Europa även om vinsten i utsläpp per km kanske bara blir så låg som 30% (eu-mix) är att det ger en direkt effekt när man väl ställer om elproduktionen. Det blir alltså mindra tidskrävande och krångligt att få en minskning av bilars utsläpp än att vänta in att en hel bilpark byts ut.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Är 107g högt? Vi snckar ju verklig förbrukning..
Problemet är att det stannar inte där. Det finns parametrar kvar som inte denna siffra innehåller som gör den värre. Betydligt värre. I verkligheten. Om nu det betyder något för dig.
joel80 skrev:Var det en väldigt blåsig dag i Danmark kanske det vars å lågt som 181g/kwh! ;)
Huvudet på spiken! Detta är vindkraftens största problem som kräver reglerkraft. Och det behovet kommer att bli enormt stort i framtiden. Med följder man gärna talar tyst om. Och man kan alltid hitta enskilda tidsperioder för att stödja sina egna argument. Jag föredrar att titta på helheten och inte välja ut en specifik omständighet för att argumentera.
joel80 skrev:när man väl ställer om elproduktionen.
jaha, och när är detta planerat att ske detta globalt på ett hållbart sätt? Men visst, många länder storsatsar på kärnkraft, t.ex. Kina. Och det ska vi nog vara glada för ur klimatsynpunkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Många satsar också på el och vind.. Jag tror att man kan få bort bra mkt "smutsig" el med kombinationen el och vind.. Men att man också behöher någon form av reglerbar kraftkälla för att täcka upp när det inte blåser eller är natt.

Att det finns andra parametrar har vi gått igenom tidigare också du och jag.. ;) Men det gör det ju med fossilbilarna och det bränslet också.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Många satsar också på el och vind.. Jag tror att man kan få bort bra mkt "smutsig" el med kombinationen el och vind.. Men att man också behöher någon form av reglerbar kraftkälla för att täcka upp när det inte blåser eller är natt.
Ja, många tror. Men ingen vet. Det vi vet är t.ex. de reglerutrustningar som man redan tvingats börja bygga i bl.a. Tyskland som består av växelriktarstationer i MW-klassen med batterier. Det räcker med att studera miljö/klimatkonsekvensera av ett sådant batteri för att förstå att i längden går det inte. Och det är inte det enda problemet med kraftproduktion som varierar mycket inom kort tid. Man räknar heller inte in liknande konsekvenser när man gör jämförelser mellan olika sätt att producera el.
joel80 skrev:Att det finns andra parametrar har vi gått igenom tidigare också du och jag.. ;) Men det gör det ju med fossilbilarna och det bränslet också.
Som jag skrivit innan. En vedertagen siffra för att täcka in källa till hjul på en fossildriven bil är att man lägger på ca 20% på siffrorna för själva bilen. Men det finns säkert flera åsikter. För elbilen är bara omsättningsförlusterna i batteriet mycket större än 20%. Och överföringsförluster på elnätet tillkommer med 6-10%. Sedan tillkommer flera andra faktorer. Osv. En komplett CO2-kalkyl på en elbil blir ingen rolig läsning. Men det vanliga är att man stoppar huvudet i sanden. CO2-kalkylen för fossildrivna bilar är ingen rolig läsning det heller. Men där är siffrorna åtminstone framtagna i ljuset.
Användarvisningsbild
av Thulin
Hej, ny i forumet, roligt och intressant att läsa!
Hur fungerar fyrhjulsdriften på en V60 hybrid? Finns det någon form av mekanisk koppling mellan fram- och bakaxeln eller är de helt separerade? Om man trycker in AWD-knappen när batteriet är tomt, får man någon fyrhjulsdrift då? Vad är det för skillnad på AWD-läge och Power-läge?

Gott nytt år,
Joakim
Användarvisningsbild
av svergie2
Thulin skrev:Hej, ny i forumet, roligt och intressant att läsa!
Hur fungerar fyrhjulsdriften på en V60 hybrid? Finns det någon form av mekanisk koppling mellan fram- och bakaxeln eller är de helt separerade? Om man trycker in AWD-knappen när batteriet är tomt, får man någon fyrhjulsdrift då? Vad är det för skillnad på AWD-läge och Power-läge?

Gott nytt år,
Joakim
Edit: Givetvis så driver elmotorn bakhjulen och framhjulen driver D5:an. Ursäkta mig Bild
Senast redigerad av 1 svergie2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Skillnaden mellan power och awd är väl bara varvtalet på dieselmotorn? Den laddar iaf batteriet om det behövs vid awd så jag tror att du alltid kan räkna med att det finns. För en som alltid har kört 2wd så har man väldigt bra grepp med denna awd :-). Går väl tyvärr inte att jämföra med riktig awd där du kan transferera all kraft bak
av Nicco
Thulin skrev:Hej, ny i forumet, roligt och intressant att läsa!

Gott nytt år,
Joakim

Förbränningsmotorn driver framhjulen och elmotorn bakhjulen, så det finns ingen mekanisk drivlina som kopplar samman drivning runt om. Jag vet inte om elmotorn driver konstant när man har valt AWD-läge däremot eller om den bara driver på bakhjulen vid behov, har inte haft möjlighet att testa det där något vidare i vinterföre. Jag gissar att skillnaden mellan power och awd är att pedalmappen är lite "hetsigare" i power (rycker till när man startar från stillastående osv) och annat växlingsprogram för lådan, det är i alla fall de skillnaderna jag själv märker bakom ratten.

Om batteriet är helt tomt tänker jag mig att generatorn klarar att ladda tillräckligt för att ge lite kräm till elmotorn vid AWD-behov?
Användarvisningsbild
av Thulin
Tack för alla snabba svar! Kan det vara som så att startmotorn växlar om till starkströmsgenerator och matar elmotorn direkt vid AWD och tomt batteri?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 59
Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge