Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av samcan
Häromdagen skulle jag till jobbet som vanligt, vred nyckeln bilen vägrade starta, startmotorn går men bilen vägrar starta, blev fundersam... satt en stund i bilen, fattade inte ett smack, gick ut ur bilen tog av mig jackan la den i baksätet satte mig igen och whips gick bilen igång... hm mystiskt tänkte jag , stängde av bilen gick ur tog på mig jackan satte mig skulle köra igång vill ej, konstaterade att bilen inte gillade min jacka, jag menar vist är den ful men vafaan, kollade igenom fickorna hittade min tvättstuge bricka, jag bor innom ÖBO fastigheter och då när man ska tvätta så har man en fin bricka man drar med nån chips tjolahops. Tog ut brickan la den i baksätet och då gick bilen, hehe vilket fint larm system s60 har ... aawww gilllar den starkt ! Ville bara skriva av mig litte, en rolig dag var det ! :) sen om jag inte mins fel så stog det något i displayen, har glömt bort vad bara :)

Nån som varit med om samma sak ?

/Mvh Samir
Användarvisningsbild
av Cimmen
samcan skrev:Häromdagen skulle jag till jobbet som vanligt, vred nyckeln bilen vägrade starta, startmotorn går men bilen vägrar starta, blev fundersam... satt en stund i bilen, fattade inte ett smack, gick ut ur bilen tog av mig jackan la den i baksätet satte mig igen och whips gick bilen igång... hm mystiskt tänkte jag , stängde av bilen gick ur tog på mig jackan satte mig skulle köra igång vill ej, konstaterade att bilen inte gillade min jacka, jag menar vist är den ful men vafaan, kollade igenom fickorna hittade min tvättstuge bricka, jag bor innom ÖBO fastigheter och då när man ska tvätta så har man en fin bricka man drar med nån chips tjolahops. Tog ut brickan la den i baksätet och då gick bilen, hehe vilket fint larm system s60 har ... aawww gilllar den starkt ! Ville bara skriva av mig litte, en rolig dag var det ! :) sen om jag inte mins fel så stog det något i displayen, har glömt bort vad bara :)

/Mvh Samir
Tvättbricken störde med all säkerhet ut startspärren, den sändaren sitter ju i nyckeln. Har dock aldrig hört om nåt liknande :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Cimmen skrev:
samcan skrev:Häromdagen skulle jag till jobbet som vanligt, vred nyckeln bilen vägrade starta, startmotorn går men bilen vägrar starta, blev fundersam... satt en stund i bilen, fattade inte ett smack, gick ut ur bilen tog av mig jackan la den i baksätet satte mig igen och whips gick bilen igång... hm mystiskt tänkte jag , stängde av bilen gick ur tog på mig jackan satte mig skulle köra igång vill ej, konstaterade att bilen inte gillade min jacka, jag menar vist är den ful men vafaan, kollade igenom fickorna hittade min tvättstuge bricka, jag bor innom ÖBO fastigheter och då när man ska tvätta så har man en fin bricka man drar med nån chips tjolahops. Tog ut brickan la den i baksätet och då gick bilen, hehe vilket fint larm system s60 har ... aawww gilllar den starkt ! Ville bara skriva av mig litte, en rolig dag var det ! :) sen om jag inte mins fel så stog det något i displayen, har glömt bort vad bara :)

/Mvh Samir
Tvättbricken störde med all säkerhet ut startspärren, den sändaren sitter ju i nyckeln. Har dock aldrig hört om nåt liknande :lol:
Har svårt att tro att det siter en sändarei tvättbrickan
Men fan kul var det :-p snabbo bra lösning
av matzen10
Typiskt ÖrebroBOstäder! :lol: ;-// Det är därför man bor i eget hus eller hos Esswege, hehe.. Men det var en kul fredagshistoria!

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av Cimmen
greeeken skrev:
Cimmen skrev:

/Mvh Samir
Sitter ingen sändare utan ett sorts elektriskt fingeravtryck. Bilen sänder ut en typ av elektrisk magnetfält som startnyckel och i detta fallet även tvättbrickan reagerar på, dessa i sin tur skickar tillbaka en typ av kod. Är det rätt kod så startar bilen är det fel eller som i detta fallet två koder sammtidigt så vägrar bilen att strata. Fungerar på samma sätt som larmfjärren men har mycket mindre räckvidd därav så slipper du ha ett batteri till startspärren. Strömen som behövs för att skicka rätt kod från nyckeln/tvättbrickan tillbaka från bilen är så liten att den kan genereras via ett magnetfält. Som han sa så när han la tvättbrickan i baksätet så var den utom räckhåll för magnetfältet och "sändaren" i tvättbrickan triggades inte utan endast "sändaren" i startnyckeln". Magnetfältet är endast aktivtunder den millisekund som du vrider om startnyckeln till läge "start"...

hoppas ni/nån förstår... :wink:
av Marbas
Funderar på varför startmotorn snurrar när startspärren slår in? På min förra bil (en Mercedes E klass -96 W124) så hände ingenting när startspärren gick in, dvs inte ens startmotorn snurrade. Snurrar startmotorn på volvobilar bara för att "förvilla" tjuven, eller? Det känns ju lite onödigt att snurra runt startmotorn när motorn ändå inte ska starta. Har ju en del bieffekter (slitage, dra ut batteriet, etc).
Användarvisningsbild
av Cimmen
Marbas skrev:Funderar på varför startmotorn snurrar när startspärren slår in? På min förra bil (en Mercedes E klass -96 W124) så hände ingenting när startspärren gick in, dvs inte ens startmotorn snurrade. Snurrar startmotorn på volvobilar bara för att "förvilla" tjuven, eller? Det känns ju lite onödigt att snurra runt startmotorn när motorn ändå inte ska starta. Har ju en del bieffekter (slitage, dra ut batteriet, etc).
Det är fler bilar som startmotorn går igång på. På vissa så startar även motorn för att gå ca1-3 sec, har bilen inte fått rätt kod då så stängs den av, sådana lösningar är vanligast på eftermarknadskonstruktioner. Jag kan dock inte svara på varför startmotorn går runt... På min bmw m5 så händer det inget alls...
av Ugbugg
haha :D
Ska testa detta med min tvättbricka, den fungerar på samma sätt.
av Hemgårn
greeeken skrev:
Cimmen skrev:

/Mvh Samir
"kollade igenom fickorna hittade min tvättstuge bricka, jag bor innom ÖBO fastigheter och då när man ska tvätta så har man en fin bricka man drar med nån chips tjolahops." Inte svårt att tro. Det är ju så enligt mr trådskapare.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har liknande bricka, har denna sitter på nyckelknippan som nyckelring så den ligger alltid i fickan när jag kör bil. Aldrig upplevt problemet.

/Anders

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]