NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GeBo
det var inte jag som drog tråden hit. Det var Löw...
Visst, räknar man på bensinpris på 14.50:-/liter blir bränslekostnaden möjligtvis ca 1.50:- mer per mil.
På 1000 mil kan man alltså tjäna in det extra oljebytet etanolet kräver. Inte mycket att skryta över.
Hur man ska finansiera byten av bränsleinjektorer, bränslepumpar och brända ventiler är för mig en gåta.
av Rådlös
Det är ju bättre om du grubblar på gåtan varifrån du har fått informationen* om "bränsleinjektorer, bränslepumpar och brända ventiler". Det är en lika stor gåta för oss som inte har blivit drabbade av detta.
Och oljebyten skall göras minst en gång om året om man är någorlunda rädd om sin bil och det värdet man har lagt på den. Så det blir i dom flesta fall ingen större skillnad.
Men fortsätt du som Robert Collin, Lasse Swärd och Jaques Waller. Då vet man på vilken nivå man kan vänta sig från dina uttalanden.

*Ett tips: Petroleumindustrin!
Användarvisningsbild
av SvenB
GeBo skrev: På 1000 mil kan man alltså tjäna in det extra oljebytet etanolet kräver.
Helt riktigt så måste oljan bytas efter 1.000 mil. Men för medelbilisten som kör 1.500 mil/år är det faktisk en besparing eftersom även det oljebytet, under förutsättning att oljebytet sker på en Volvoverkstad, gäller som årsservice.
Användarvisningsbild
av TommyP86
GeBo skrev:det var inte jag som drog tråden hit. Det var Löw...
Visst, räknar man på bensinpris på 14.50:-/liter blir bränslekostnaden möjligtvis ca 1.50:- mer per mil.
På 1000 mil kan man alltså tjäna in det extra oljebytet etanolet kräver. Inte mycket att skryta över.
Hur man ska finansiera byten av bränsleinjektorer, bränslepumpar och brända ventiler är för mig en gåta.
Ja, hittils har nog de flesta gått på garantikontot, så som massor av andra saker, från airbags, ljuskällor, lack, etc
Användarvisningsbild
av Coolvette
För att jämföra bränsle så gjorde jag en enkel kalkylator i Excel där man lägger in de olika bränslepriser, förbrukning och körsträcka samt vägtrafikskatt, man får ut en milkostnad att ha som riktlinje.
Vägtrafikskatten lade jag till eftersom många E85-bilar har subventionerad trafikskatt vilket påverkar milkostnaden.
Givetvis finns ingen kalkyl för eventuella driftsstörningar eller mer frekventa oljebyten, det får man beräkna separat.
Jag har inget tillgängligt webbhotell att hysa filen på, om någon vill ha filen per mail får ni höra av er via PM innehållande epostadress så mailar jag över filen.
Ser ut såhär:
Bild

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]