NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Min 2007 2.0D drar 0.56l/mil i snålkörning så runt 0.63 är mer normalkörning för mig. Detta är då utan värmare.
Värmaren drar ca 0.6 per timma som max.
Färddatorn stämmer inte för 5 öre. Visar min 0.5 så blir det 0.55.
Vid 0.55 så blir det 0.6 mätt vid pump osv. Tycker ändå 0.6 är helt okey för våra gamla dieslar. Dock skiljer det ju en hel del mot "pappret".
Tycker min färddator visar rätt exakt årstiden då värmaren inte behövs. Brukar då ligga på runt 0.54 - 0.55 vid tankning och färddatorn visar då oftast 0.54.

Är rätt nöjd med förbrukningen som konstigt nog har sjunkit de sista åren, speciellt efter bytet av EGR. Innan pendlade den mellan 0,58 - 0,62.
av timebandit
dieselputte skrev:Tycker min färddator visar rätt exakt årstiden då värmaren inte behövs. Brukar då ligga på runt 0.54 - 0.55 vid tankning och färddatorn visar då oftast 0.54.

Är rätt nöjd med förbrukningen som konstigt nog har sjunkit de sista åren, speciellt efter bytet av EGR. Innan pendlade den mellan 0,58 - 0,62.
Min har alltid visat dessa 0.05 fel på färddatorn men det är lugnt för mig. Är ändå nöjd med att jag alltid hamnar under 0.6 mer eller mindre. Man kan inte lita på tillverkarnas siffror, det har ju även Media hjälpt oss att förstå. Synd att deras siffror ligger så långt ifrån verkligheten.

Men nu när det är kallare så går värmaren lite oftare. Ibland kör man ju värmaren "bara för att man kan" och få det lite behagligare också. Man märker snabbt att man inte kommer lika många mil när man kör värmaren :)

Någon som vet vart exakt mätningen sker för förbrukningen?

Hehe... Konstigt men bilen kanske behövde några extra år på sig att adaptera sig, hehe :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Det som stör mig är att en kompis har en 2008 passat 2.0 tdi 4motion som vi pressade rätt bra på väg till elmia tur o retur (80 mil) i påskas och den drog 0.6 mätt vid pump med snittfart på över 100 km/h. Vad gör vw som inte volvo kan? För psa motorerna som sitter i citroen och peugeot karosser drar inte lika mkt som dem i våra volvos :-/
Användarvisningsbild
av iFortyCC
Värmarens bränslepump skall låta, helt normalt. Förbrukningen på en 1,6D/D2 är inte onormalt att det ligger på 0,5-0,55 l/mil och en del fall högre vid vinterkörning. Värmaren bara i sej själv kan dra upp till 1 l/timmen men den påverkar inte förbrukning i färddatorn utan man ser detta först vid tankning. Ibland vid förhöjd bränsleförbrukning och högre förbräningaljud från motorn så har en adaptionskörning av motor/spridare avhjälpt problemet.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad man kan läsa här på angivna förbrukningar så verkar knapp D2 vara snålare än en D5.
Jag hamnar nästan alltid mellan 0,52 och 0,56 enl. färddator. I och för sig mycket landsvägskörning men angivet är ju 0,63 blandad.
Funderar på om värmaren kan ha något fel så den drar orimligt mycket soppa? Visserligen har det varit rätt kallt ute, men tycker 0,6l/mil blandad körning är lite väl mycket mot förddatorns 5,2. För att inte tala emot officiella 4,3...
Låter rimligt. Färddatorn räknar som sagt inte med förbrukningen på dieselvärmaren.
Användarvisningsbild
av RMH
Gällande förbrukningen kom jag ner till 0,5 prick (0,47 enl färddator) när jag inte använt värmaren :)

Åter till knackandet: Har bokat tid för felsökning nästa vecka. Givetvis har ljudet inte alls hörts i samma utsträckning, och kommer säkert vara knäpptyst när jag lämnar in den... Men jag hoppas de har möjligheter att hitta något ev. fel ändå om något är trasigt!
Användarvisningsbild
av Mini_ice
RMH skrev:Gällande förbrukningen kom jag ner till 0,5 prick (0,47 enl färddator) när jag inte använt värmaren :)

Åter till knackandet: Har bokat tid för felsökning nästa vecka. Givetvis har ljudet inte alls hörts i samma utsträckning, och kommer säkert vara knäpptyst när jag lämnar in den... Men jag hoppas de har möjligheter att hitta något ev. fel ändå om något är trasigt!
Var förbi min lokala Volvo verkstad i dag och påpekade just detta ljud, en "tekniker" var med ut och han sa som fler i tråden säger att det är värmarpumpen som "slår" hårt när den är kall och går sakta. Sen försvinner det när den blir varm..

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]