Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahatma
Hej och gott nytt år! Jag har fått ett konstigt problem med min gamla v40 (årsmodell 1998) som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Det jag behöver i första hand är att få reda på vad som har hänt...

Bilen har inte krånglat på något sätt tidigare under de två åren jag ägt den, den har varit lättstartad i alla väder. I går skulle jag starta den i garaget och vred runt nyckeln som vanligt, men då hände något när startmotorn gick runt, för den började låta annorlunda än den brukade - och den gick inte igång. Ljudet från startmotorn blev liksom lite vinande. Jag provade att hålla startmotorn igång länge, och när jag trampade gasen i botten och lät startmotorn gå i tio sekunder började den tända lite, och efter ytterligare kanske 5-10 sekunder gick bilen till slut igång, men så fort jag släppte gasen dog den direkt. Jag provade detta två gånger, båda gångerna startade bilen efter en lång stund, och båda gångerna dog den omedelbart.

När bilen var igång de korta sekunderna kunde jag i alla fall höra att den gick på alla cylindrarna, den lät precis som vanligt. Men den dör alltså direkt, och när man försöker starta den på vanligt sätt, utan att trampa gasen i botten tänder den inte alls, samt låter konstigt från startmotorn, med det där vinande ljudet.

Det verkar inte som att det är något fel på bensinpumpen heller, för den hörs tydligt när man vrider på startnyckeln, utan att försöka starta.

Någon som har en bra ide om vad jag ska kolla?
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Full laddat batteri?

Provat annat batteri?

Kollat så inte de har ärgat på batteri polerna eller att kablarna ligger löst?

Om de inte är tillräcklig kräm i batteriet så startar nog inte bilen så lätt, svårt för startmotorn att dra igång bilen, om sedan generatorn laddar dåligt eller inte hinner ladda upp tillräckligt i början så dör (stannar) motorn om batteriet har dålig kapacitet.
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]