Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tobako85
Jag har ett inte så angenämnt problem.
När jag har kontakten till kamaxelgivare ikopplad går motorn bara på 4 cylindrar (ingen värme från 3:an o 4:an på grenröret) Har gnista och ström fram till spridare, spridarna bytta också...

Tar jag ut kontakten från kamaxelgivaren går motorn på alla 6 cylindrar men då tänds lamdalampan o bilen drar mer soppa.

Har ni förslag på vad felet kan vara?? Blir snart tokig, har gått igenom det mesta...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kanske skulle börja med att byta kamaxelgivare??

//David
av tobako85
Kamaxelgivare bytt.
Tar man ur kontakten går den som den skall (data boxen går in i läge "ta mej hem" Ökar du tändning o soppamängd)

Tändspolar bytta på dessa, spridare bytta, ström verkar finnas fram till både spolar och spridare. Tar man hur givaren hoppar 3:an och 4:an igång.

Får felkod på kamaxelgivaren, men har bytt utan större lättnad från mina axlar..
av Kena
Pirat eller original? verkar vara kortis i givaren.
av tobako85
Det är original, begagnad från JB-Bildelar i Jönköping...

För det verkar ju som att när givaren är i.. får inte spridarna signal att dom skall öppna på cylinder 3 och 4:a :( hmm
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Skumt då 3:an och 4:ans cylindrar varken tillhör samma spridargrupp eller tändgrupp!!

//David
av tobako85
Mm visst är det.

Grupp 1 är ju 1, 3, 5 om jag inte minns fel. Sen resten i den andra gruppen. Så är helskumt. Kan det vara någon eller några ventiler som inte öppnar eller knasar sej??
av I.H.P
Hej.
Har du provat att växla kabel till 3 & 4:ans tändspolar eller spridare?
Spridarkablarna har jag för mig ska vara svåra att förväxla iofs, men om någon har skarvat lite under ventilkåpan kanske det inte är självklart vilken kabel som hör till vilken spole.
Kan inte tändföljden, möjligen skulle "limp home mode" göra att den tänder på dessa med default tändinställning även om kablarna är växlade?

//Björn
av tobako85
Hej.

Det kan du kanske ha rätt i, men tror inte det ändå.
Då motorn gick ungefär 1 vecka innan detta problem bara uppstod en eftermiddag när jag skulle hem från jobbet :(

Har kollat spänning o resistans fram till givaren, klockrent.
vad är det styrboxen gör med signalen, omvandlar den?

Frågan är om styrboxen skickar ut signal men ej kan hantera den som kommer tillbaka så det kan vara fel där?
Pratade med en kille som har verkstad, han kunde visst koppa på ett instrument på styrboxen o se alla signaler ut o in, får nog bli nästa steg :(

Idé att kompprova motorn? Motorn går ju klockrent (utan givaren, men drar soppa i och med "Limp home" läget)
av I.H.P
Läste på i Volvo manualen om kamaxelgivaren:
"Code 3-1-4 Camshaft sensor signal
Camshaft sensor enables control unit to determine which cylinder requires fuel and ignition. A fault code is recorded if signal remains constantly high or low for more than 30 seconds."
Sen står det att för att kolla sensorn måste man ansluta Volvo measuring unit bla bla... Det går alltså inte mäta direkt på givaren.

Kom oxå att tänka på jordfel då det sitter en jordpunkt vid/på givaren och en lite längre ned. Sprang även på att jordfel till tändslutstegen kan göra att 2 cylindrar dör:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_90I ... hBadGround

//Björn

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]