Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JariT
Hejsan,
Jag har en XC60 D4 VEA MY14 (uttagen i april 2014). Kör mest korta sträckor och använder dieselvärmaren varje gång jag skall iväg. Har förstått att detta kan göra att batteriet laddas ur. Har inte haft några problem men bestämde mig ändå för att underhållsladda batteriet. I morse visade CTEK-laddaren att batteriet var fulladdat. Körde med dieselvärmaren ca 25 minuter (-1 grad ute). Åkte 7 km och parkerade för att handla. Stängde av bilen och tog ur nyckeln. Dottern sitter kvar i bilen och lyssnar på musik via bilstereon. Efter mindre än en kvart varnar bilen för att den kommer att stänga av stereon för att spara på batteriet.

Ni som har koll på läget, är det rimligt att man inte kan ha bilstereon igång längre än en kvart när bilen är avstängd?

/Jari
av chaffis75
Låter som batteriet inte var så laddat ändå eller är du säker på att den varnade för batteri?
I min v60 så stängs radion efter 20 minuter tror jag det är, man ska kunna avbryta det men verkar vara en bugg i mjukvaran vilket betyder att man får starta radion var 20 minuter när motorn är av oavsett batteri status.

Fredrik
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Det är som det ska vara. Stänger automatiskt av efter 15 minuter. Om du vill fortsätta lyssna så är det bara att trycka igång den igen på On-knappen.
av JariT
Tack för Era svar. Batteriet håller alltså inte på att krokna utan det är en säkerhetsgrej för att förhindra att man drar ur batteriet om man lyssnar alldeles för länge.
/Jari
av valln
Eller har du kopplat in laddaren på fel sätt, direkt på batteripolerna, så inte bilen fått korrekt information?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]