...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
SvenB skrev:Men du vet väl att MC-förare anser sig inte behöva hålla hastighetsbegränsningar :roll:
Det handlar minst lika mycket om självbevarelsedrift:
Bilister har ännu mindre insikt om att hålla säkerhetsavståndet 3 sekunder till motorcykeln framför, jämfört med en bil som ligger framför. Rövslickarna är så många gånger farligare för en MC än en bil.
Bil kör på bil bakifrån = risk för whiplash
Bil kör på MC bakifrån = nästan garanterat dödsfall
Användarvisningsbild
av Mabuse
Lövet skrev:För info så är den vanligaste orsaken till dödsolycka på motorcykel regelbrott från bilförare (kör ut framför, vänstersväng utan uppsikt, omkörning i dålig sikt). Dessutom är den genomsnittlige avlidne hojföraren inte sporthojsåkare utan 58-åring på customhoj...

Det ändrar förstås inte faktumet att sporthojsåkare är starkt olycksdrabbade (försäkringspremierna berättar tydligt detta) men världen är inte riktigt såsom många tror.
Precis.

Visst är det så att sporthojjar är överrepresenterade i singelolyckor, mer på tok för höga hastigheter, och då är det naturligtvis självförvållat.
Men när vi börjar tala om kollisioner mellan bilar och MC, så gjorde trafikverket för ett antal år sedan en grundlig undersökning av orsaken till dödsfall i trafikolyckor under ett antal år så berodde ALLA dödsfall i plankorsningar på att bilisten gjort fel/brustit i uppmärksamhet.

Som motorcyklist har jag varit med om tillräckligt med tillbud för att ha lärt mig att när man kör motorcykel måste man tänka åt ALLA andra medtrafikanter. Köra som om ingen såg mig, och som om alla ville köra ihjäl mig. Och peppar, peppar... Jag lever fortfarande.
Användarvisningsbild
av Micce1980
När vi ändå är inne på hojar och dessutom helljus(blink).

Vissa (många?) mc-förare anser det vara ok att köra med helljuset på hela tiden för att de tror eller vet att de syns bättre. Jag tror dock att det leder till att man syns ibland bättre och ibland sämre. Sämre då det kan vara svårt att bedöma avståndet samt kanske det rent av är svårare att upptäcka ett fordon med helljus än halvljus då det är det man letar efter?

Hur som hävdar jag i alla fall att det är bättre med halvljus och om det är så att man syns så pass mycket bättre med helljus kanske man själv som bilist skulle överväga att göra det samma? ;)

Har själv mc-kort och kört mycket men inte kört med helljus i fullt dagsljus.
Användarvisningsbild
av joel80
Tror lite att de bilförare som missar en mc med halvljus kommer missa den med helljus också. Och vi som ser blir bländade och får svårar att bedöma fart och avstånd. Förstår anledningen med tror medlen motverkar målet.
Användarvisningsbild
av erikn
perin skrev:
erikn skrev:Jag har för mig att de lärde ut det när jag tog körkort, men helt säker är jag inte. Det är drygt 30 år sedan.
Då har du bättre minne än mig (vilket inte är helt osannolikt) då jag också tog körkort för drygt 30 år sedan, 1982 närmare bestämt. Har inget som helst minne av det, men det är säkert som du säger (har för dig om) att man fick lära sig det.

Men hur som haver, hur ofta händer det för er att ni fått helljusblink när någon ska köra om er och hur ofta använder ni det själva?
Själv kan jag inte komma ihåg när någon använde det mot mig senast, inte de senasre 5 åren iaf. Och för egen del har jag nog bara använt det vid något enstaka tillfälle när det känns som föraren i bilen framför verkar "vara någon annanstans" så att säga.
Lustigt, 30 november 1982 körde jag upp.

Det händer ibland att jag får ett blink i backspegeln (iofs inte så ofta jag blir omkörd, oftare jag som kör om) och sedan blinkers för omkörning. Men det är inte ofta. Och själv gör jag det sällan, men det händer. Och jag tror att det var vanligare förr.
Lövet skrev:"Pass" knappen på en MC (som för övrigt inte alls behöver vara en separat knapp, min BMW hoj saknar det) är rätt märklig egentligen. Det finns ju inget fordon som mindre behöver uppmärksamma bilen framför, det är ju bara att vrida rullen nån enstaka centimeter så är man ju om. Inte behöver man någon plats från bilen framför heller.
På min hoj (tog körkort för hoj 30 år efter B-kortet, skiljer ung. en månad) som är från 1985 så heter helljusblinket "Pass", och det kan man ju räkna ut vad det är till för. Så jag tror att det var vanligare förr att man signalerade för omkörning. Förebygga fara som det står i trafikförordningen.
av *pettson*
Kör någon för nära har man ju "skyldighet" att sakta ner eller på annat sätt minska risken som det korta avståndet medför. Självklart månste man försöka "korrigera" det misstag den bakom gör genom att det utgör en förhöjd risk för en själv att skadas om det skulle krävas en kraftig inbromsning.
Om avståndet blir förkortat bakifrån så det inte min sak alls. Så NEJ. Det är bakomvarandes sak att hålla avstånd till mej. Det är hans skyldighet. Återigen, jag ska aldrig syssla med att rätta till vad andra gör bakom mej.
I trafiken finns endast skyldigheter. INGA rättigheter. Det är inte ens mitt jobb att vara rädd för dom som kommer bakifrån när jag går upp på en motorväg, jag gör mitt och går upp i fart så fort jag kan i en placering som inte stör extra på något sätt. Det är ditt jobb som bakomvarande att anpassa hastigheten och eller placeringen efter situationen.
Som jag skrev. Med blå text. Mer kan inte begäras, jag gör vad jag kan för att inte vara ivägen och jag gör mitt bästa för att komma upp i fart. Det finns inga lagar som reglerar hur snabbt jag måste komma upp i fart vid en påfart. Jag är däremot ålagd att göra mitt bästa för att just inte vara i vägen och för att få upp fart. Du gör ditt bästa för att inte köra på mej samtidigt som jag gör mitt bästa för att inte vara ivägen. Ett samspel alltså. Vi är bägge koncentrerade på vad som pågår framåt.

Blir man påkörd bakifrån av nån som har sämre däck så har det inte varit korrekt avstånd. Då har den kört för fort eller för nära med tanke på sin bils förmåga. Också därför den åker på hela skulden i ett sånt fall.

Visst är det så, men det är heller inte min skyldighet som framförvarande att reglera avståndet till bakomvarande av någon orsak. Aldrig, någonsin, alla ska däremot reglera avståndet till sin FRAMFÖRvarande. Det.. är en skyldighet.
Sen kan man visst i samförstånd egentligen reglera vadsomhelst i samförstånd bakåt. Men det är inte en skyldighet att göra så.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mabuse skrev:
SvenB skrev:Men du vet väl att MC-förare anser sig inte behöva hålla hastighetsbegränsningar :roll:
Det handlar minst lika mycket om självbevarelsedrift:
Bilister har ännu mindre insikt om att hålla säkerhetsavståndet 3 sekunder till motorcykeln framför, jämfört med en bil som ligger framför. Rövslickarna är så många gånger farligare för en MC än en bil.
Bil kör på bil bakifrån = risk för whiplash
Bil kör på MC bakifrån = nästan garanterat dödsfall
Ja, jag håller med om att kör man ifrån bilarna kan man ju inte bli påkörd bakifrån. :D
av llesrof
*pettson* skrev: Om avståndet blir förkortat bakifrån så det inte min sak alls. Så NEJ. Det är bakomvarandes sak att hålla avstånd till mej. Det är hans skyldighet. Återigen, jag ska aldrig syssla med att rätta till vad andra gör bakom mej.
Jag är mest intresserad av att INTE bli påkörd bakifrån (eller från något annat håll heller för den delen) så när jag sitter där med en pisksnärrskada så skiter jag ju i vems satans skyldighet det var. Alltså försöker jag med alla till buds stående medel försöka minimera min egen risk i en sådan situation, till exempel genom att "pyssla med" att sänka farten.
I trafiken finns endast skyldigheter. INGA rättigheter. Det är inte ens mitt jobb att vara rädd för dom som kommer bakifrån när jag går upp på en motorväg, jag gör mitt och går upp i fart så fort jag kan i en placering som inte stör extra på något sätt. Det är ditt jobb som bakomvarande att anpassa hastigheten och eller placeringen efter situationen.
Som jag skrev. Med blå text. Mer kan inte begäras, jag gör vad jag kan för att inte vara ivägen och jag gör mitt bästa för att komma upp i fart. Det finns inga lagar som reglerar hur snabbt jag måste komma upp i fart vid en påfart. Jag är däremot ålagd att göra mitt bästa för att just inte vara i vägen och för att få upp fart. Du gör ditt bästa för att inte köra på mej samtidigt som jag gör mitt bästa för att inte vara ivägen. Ett samspel alltså. Vi är bägge koncentrerade på vad som pågår framåt.
Blir man påkörd bakifrån av nån som har sämre däck så har det inte varit korrekt avstånd. Då har den kört för fort eller för nära med tanke på sin bils förmåga. Också därför den åker på hela skulden i ett sånt fall.
*pettson* skrev: Visst är det så, men det är heller inte min skyldighet som framförvarande att reglera avståndet till bakomvarande av någon orsak. Aldrig, någonsin, alla ska däremot reglera avståndet till sin FRAMFÖRvarande. Det.. är en skyldighet.
Sen kan man visst i samförstånd egentligen reglera vadsomhelst i samförstånd bakåt. Men det är inte en skyldighet att göra så.
Åter igen... är det ens intressant vems skyldighet det var när man ligger skadad på sjukhuset? Möjligen ur ett försäkringsperspektiv men man läker ju inte skadorna snabbare bara för att man hade rätt. I teorin har du rätt men bilkörning handlar väldigt mycket om praktik. Jag har en viss självbevarelsedrift och den kan i många fall vara starkare än mina medtrafikanters högst teoretiska skyldigheter. Både du, jag och alla andra ser ju dagligen hur dessa skyldigheter negligeras.
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns väl en orsak till att det finns accelerationssträckor vid alla påfarter till motorvägar så att man kan anpassa hastigheten till den övriga trafiken, har aldrig haft problem med detta, vill jag inte köra lika fort som den trafiken så får jag se till att jag kan komma ut säkert i en lucka. Är det inte så att man ska lämna företräde in på en motorväg? inte så att man ska stanna utan så att man kan flyta in smidigt i den övriga trafiken. Jag brukar om möjligt alltid byta till vänsterfil om jag ser att det är andra bilar på påfarten när jag ligger på motorvägen så att dom smidigt kan smita in.
Hur svårt kan det vara att försöka sammarbeta i trafiken allt flyter ju mycket bättre då :-)-)
Användarvisningsbild
av hebbe
Ja har heller aldrig haft problem med att komma ut på motorvägen. men jag drar på ordentligt och anpassa hastigheten samt sätter på blinkersen i god tid innan. Detta lyckas inte ens motorstarkare bilar med. Har 115 hästar i min. även med min mb sprinter med 163 hästar och fullt lass lyckas jag. men mina bilar kanske är ett undantag.......
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]