Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
StringerBell skrev:Jag skulle inte köra dieselvärmaren som parkeringsvärmare två ggr per dag utan underhållsladdning. Man bör räkna restid och inte resväg. Det är stor tidsskillnad på en mil genom storstad jämfört med en mil på landet. När det är minusgrader kan värmaren köra upp mot en timme; sätter man sig sedan i bilen och trycker igång avfrostning, sätesvärme och kör med helljus en del av sträckan kan jag mycket väl förstå om man kör slut på ett batteri på ett år.
Man sätter väl igång ljudanläggningen också ? :=)
Användarvisningsbild
av perin
mortimer skrev:Om batteriet byttes för 1 år sedan så har du kanske garanti på batteriet hos Volvo.
Brukar det inte vara 2 års garanti på bilbatteri?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bronze skrev:Bränslevärmaren används två gånger per dag under säsong och bilen körs som sagt 90% sträckor som är längre än två mil.
Det tar grymt hårt på batteriet.....

Kör du värmaren en timme innan start bör du köra lika länge, speciellt om det är svinkallt då batteriet laddar ännu sämre i stark kyla. Så kör du 1 timme/10 mil morgon och lika mycket varje kväll så kommer nog batteriet att hålla fint.

Om inte bör du ladda varje dag om du vill ha lite livslängd på batteriet, djupurladdningar i stark kyla tar knäcken på nolltid på batteriet.
av oldtimersmc
Har en my12 och redan när den var ca 1 år gammal så hade den svårt med start/stopp funktionen om den inte fick stödladdning. nu vet jag ju inte hur den hade det under första året då det är en volvobastard dvs gått som tjänstebil på volvodirektionen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ett ytterligare råd är att skippa "startbatterier" helt och köra Extra Heavy Duty Deep Cycle Resistant batterier. De har tjocka blyplattor som överlever bränslevärmarens djupurladdningar bra mycket längre än ett startbatteri som ju är designat för att leverera maximalt med ström just vid start i kallt väder.
av mortimer
VolvoB20 skrev:Ett ytterligare råd är att skippa "startbatterier" helt och köra Extra Heavy Duty Deep Cycle Resistant batterier. De har tjocka blyplattor som överlever bränslevärmarens djupurladdningar bra mycket längre än ett startbatteri som ju är designat för att leverera maximalt med ström just vid start i kallt väder.
Vart hittar vi dessa och till vilket pris ?
Användarvisningsbild
av bem
Jag testade för några dar sen när det var -13 grader ute:

V70 2014 D3. Fulladdat batteri kvällen innan med min CTEK MXS 7.0 laddare med AGM(snöstjärne)läget - batteriet är ett 70 Ah AGM Volvo originalbatteri som sitter i från fabrik.
Ställde sen ut bilen i kylan.
Ville kolla hur många starter av värmaren batteriet klarade av innan varning om låg batterispänning.
5 direktstarter av värmaren via Volvo On Call appen (lät värmaren gå tills den stoppa av sig själv efter 50 min) klarades sen innan fick jag varning i Volvo On Call appen att batterispänningen var för låg och det gick inte att starta värmaren. Ingen körning med bilen mellan starterna.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av bronze
Ja det kanske är så illa.

Nu är det laddat och ligger på 13v.

Drar en liten cirkulationspump och kupefläkt på låg hastighet så mycket alltså?

Ja tydligen, facit står ju på uppfarten :)

Tack för bra svar!
av mortimer
De tidigare ThermoTop modellerna från Webasto drog 40w(mestadels insugsfläkten). Sen drar ju bilens kupéfläkt igång också när kylvattnet är 38 grader (?) som troligen är stora boven. Går ju få ett hum om hur mycket den drar utifrån säkringen och fläkthastigheten som går på 40% när värmaren körs.
av mortimer
Säkringen för Parkeringsvärmaren sitter på plats A10 och är på 25A.
Säkringen för Kupéfläkt sitter på plats A11 och är på 40A
(alla uppgifter för min MY11)
Går säkerligen hitta mer exakta uppgifter om värmaren hos Webasto.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]