Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag äger en XC70-08a och undrar hur jag stänger av antisladden.
Jag brukar alltid köra på isen de brukar ploga upp banor men halt värdelöst å köra med antisladd.
Har Volvo omyndig förklarat alla ägare ?:-/ ,alla andra bilar jag haft har man kunnat stänga av DSTC.
Senast redigerad av 1 bbenderman, redigerad totalt 0 gånger.
bbenderman skrev:Jag äger en XC70-08a och undrar hur jag stänger av antisladden.
Jag brukar alltid köra på isen de brukar ploga upp banor men halt värdelöst å köra med antisladd hur tråkigt som helst.
Har Volvo omyndig förklarat alla ägarea ?:-/ ,alla andra bilar jag haft har man kunnat stänga av DSTC.
du kan bara reducera DSTC och det gör du med tumhjulet på vänstra spaken
Du scrollar fram DSTC på hjulet och sen håller du inne knappen i typ 2 sekunder för att stänga av det. Sladda på :-)-)

Reducering av DSTC vet jag inget om, på min bil står det PÅ eller AV. Kanske något som nyare årsmodeller har...
"DSTC AV" är reducering. Något annat finns inte vad jag vet.
DSTC består av tre komponenter, om det ska räknas noga.
Traction Control är "diffbroms" genom färdbromsens ingrepp. Samma sak som kallades TRACS när det kom på 850 en gång i tiden. Då kunde man stänga av det, men det går inte alls numera.
Stability är antispinn. Det stängs av helt om man stänger av DSTC.
Dynamic (stability) är antisladd. Det går inte att stänga av, men man kan alltså reducera effekten. Resultatet blir att så länge man gasar och styr utav helvete låter det föraren vara ifred, men så fort man ger minsta tecken på att ge upp, då går det in och rätar upp framfarten igen.
Reducerat läge kallas DSTC SPORT på vissa modeller. Som min, exempelvis.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Förmodligen. Rimligtvis borde bilen då gå över till "halta hem-läge", eftersom en betydelsefull del av fordonsdynamiken saknas. Men jag vet inte vad som händer. Jag har inte provat, för jag ser inte antisladd som ett problem, utan snarare som en tillgång.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]