Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
En relativt ny 2,5FT är väl ändå minst 3,5 år gammal? Jag har en sen MY11 och den har gått 10 000 mil, vilket väl ses som relativt normalt?
MY11 var väl sista årsmodellen för den motorn?
av Lövet
För tjänstebilskunder ligger normalkörsträckan nånstans där säkert. Kanske är det något högre än normalt.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Snacksalig skrev:En relativt ny 2,5FT är väl ändå minst 3,5 år gammal? Jag har en sen MY11 och den har gått 10 000 mil, vilket väl ses som relativt normalt?
MY11 var väl sista årsmodellen för den motorn?
Lövet skrev:För tjänstebilskunder ligger normalkörsträckan nånstans där säkert. Kanske är det något högre än normalt.
Den tjänstebilskund på Handelsbanken som haft den bil vi köpte låg under det normala med 4000 mil på de knappa tre år han hade bilen så det tycks skilja en hel del beroende på vad de använder bilen till.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag har bara kört T5 My12 och FT my11.
Båda med fwd och automat.
T5 är enligt pappret några hk starkare, men är såvitt jag vet en 4-cyl maskin mot FTns femma.

Det upplevs som väldigt lika vid normal körning. Riktigt trist ljud i T5an, mot FTns råmande. Lite bättre botten i FTn, lite bättre topp på T5an.
Automaterna växlar likvärdigt, trots att T5an enligt uppgift ska ha en powershift och FTn en geartronic. Båda med 6 vxl.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Skulle man valt tanka bensin skulle jag lätt valt t5an, modernare motor + modernare och bättre automat + lite snabbare motor och ca 1,5dl lägre bränsleförbrukning än FT. Fast tankar man E85 i FT får man lite bättre driftsekonomi med den bilen.
av Schmoyoho
Snacksalig skrev:Jag har bara kört T5 My12 och FT my11.
Båda med fwd och automat.
T5 är enligt pappret några hk starkare, men är såvitt jag vet en 4-cyl maskin mot FTns femma.

Det upplevs som väldigt lika vid normal körning. Riktigt trist ljud i T5an, mot FTns råmande. Lite bättre botten i FTn, lite bättre topp på T5an.
Automaterna växlar likvärdigt, trots att T5an enligt uppgift ska ha en powershift och FTn en geartronic. Båda med 6 vxl.
Hm? T5 4-cyl finns väl bara fr.o.m MY14 så du körde nog en 5-cyl T5:a. Tror inte heller T5:an har powershiftlåda. Alla som kört de har, här på forumet iaf, anmärkt på hur de betett sig vid start från stillastående. Om jag inte minns fel är det väl en dubbelkopplingslåda så borde väl vara märkbart mycket snabbare också, så pass mycket att det... märks.

Edit: I stand corrected. Hade ingen aning om att T5 4-cyl fanns redan 2011 :shock: eller att den för den delen var parad med en powershift-låda.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Finns my14 bilar med t5 240hk motorn i så man får verkligen kolla för den nya Drive-E motorn
    245hk finns också i my14

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]