Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
(Jag försökte söka efter trådar här utan framgång)

Jag köpte idag på Kjell en felkodsläsare, "ELM-327 ODB2 wi-fi" för 300kr. Jag har en Volvo 940, tror det är en 96:a. Jag pluggade i enheten i OBD-sockeln som finns i botten på mittarmstödet. Även utan tändning på så lyser en röd dioder på enheten, men jag satt på tädningen ändå.
Jag laddade hem 4 olika OBD-appar till min iPhone 4.

Jag satt på wifi på min iPhone och connectade till enhetens wifi som var fullt synligt, det gick bra att connecta.

2 av apparna jag laddade ned var bara skräp och gick inte alls att använda, de två övriga gick bättre. När jag i apparna klickar "connect" så börjar enheten att blinka i olika färger, ett teckan på att det verkar fungera, appen skickar alltså data till enheten, MEN ...jag får time out, APPEN ansluter aldrig till enheten.

Så resultater är alltså att min Iphone kan ansluta till enhetens wifi utan problem, men själva apparna kan inte ansluta till enhetens mjukvara. I apparna så tror jag att jag ställde in allt korrekt också, det var inte så mkt att välja på heller. I den APP som verkar bäst så kunda man bara välja bilmärke o inget annat. Apparna ser också enhetens IP-adress.

Vad kan vara fel? Det kan inte ha med bilen att göra, eftersom jag inte kom så långt att jag kunde testa. Är min mobil för gammal? ...jag har dock IOS 7.1 som är det senaste för min mobil. (Apparna kräver IOS 6.0 eller 7.0 eller senare) Jag tycker det är konstigt att det inte fungerar. Måste mobilen ha tillgång till internet för att det skall fungera? ...kan väl inte så vara då jag måste vara uppkopplad på enheten via wifi. ?:-/

Jag googlade lite snabbt och såg vissa pratar om att man måste ha en gammal "gul läsare" som Biltema sålde för länge sedan, för att det skall fungera på de senare 940-bilarna. Men då pratade man kabel-historier med andra typer av läsare antar jag, o inte dessa wifi/blåtants-lösningar.
av BlåVolvo
Perra83 skrev:Torque + ELM327 har ja haft i nästan fyra år. Den använder blåtand.
Det svaret gav mig tyvärr inte så mycket kött på benen ;)
Har du testat dina grejer på en 940? Årsmodell? Denna OBD läsare finns i två varianter, blåtand för Android, wifi för IPhone.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Köpte en felkods läsare på teknikmagasinet ELM 327 den med en usb sladd som var till datorn jag fick inte heller någon kontakt med den sa bara interface not found det slutade med att jag lämnade tillbaka den.
Användarvisningsbild
av Perra83
NilsO skrev:
Perra83 skrev:Torque + ELM327 har ja haft i nästan fyra år. Den använder blåtand.
Och den funkar på 940?
Funkade på V70 -98. Där förväntade ja mig inget svar då det egentligen ska funka från -99.
av BlåVolvo
Det var ju självaste hel*ette, enheten fungerar inte till 940. OBD2-uttag är då ingen garanti att bilen faktiskts stödjer de mjukvarumässigt. Hoppas det går att returnea enheten, trots lite skadad förpackning :/

Detta såg jag på ett annat forum :

Volvo 940 1996-1998 ska inte läsas av en OBDII läsare då dessa inte klarar av dessa stenåldersbilar.
Det Volvo gjorde var att ta bort den hederliga felkodsdosan med röd lampa och bara dra trådarna till ett OBDII uttag. Detta är inte alls OBDII standard utan Volvos egna läsare "krävs".

Eller så gör man på sitt eget sätt som denna person har gjort:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1427

Eller så bygger man en OBDII - Volvo felkodsdosa adapter enligt denna princip:
How To: Läsa ur felkoder! ? Sveriges Volvoforum

Jag gjorde enklast möjliga, två 1dm långa kabelstumpar, skalade i varje ände samt en digital multimeter (tusen ggr enklare med analog alternativt lysdiod). Koppla en kabelstump i stift 5 och en i det uttag du vill läsa felkoder från. Är olika stift för motorstyrenhet, tändning, abs osv.
Anslut multimetern till varje kabel, på med tändning, för ihop (kortslut) de två kablarna i en sekund och läs sedan felkoderna. Det kommer vara 12V konstant och med spänningsbortfall för indikering. Alltså får man räkna hur många gånger spänningen försvinner.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hoppas du får lämna tillbaka den det står ju tyvärr i katalogen att det inte är öppet köp på den.
av BlåVolvo
DayDreamer skrev:Hoppas du får lämna tillbaka den det står ju tyvärr i katalogen att det inte är öppet köp på den.
Står inget om det när man kollar på produkten på deras hemisda. Men jag förstår att det inte borde vara en returvara eftersom folk skulle missbruka köpet.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]

Volvo car UX

Jag har inte fått på min V90 MY24.

Finns ju alltid en buffert. Mitt batteri är p[…]