Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karlsson93
Tjenare! Köpte mig en 745a90a häromdagen men motorn var kass, fick tag i samma motor (b230f) men utav årsm 89. Jag har bytt över svänghjul eftersom det satt en pulsgivare där innan och nollat motorn och satt allt rätt, så jag har gnista och bränsle.

Det är inte riktigt samma utag på bräsnletrycksregulatorn så tog den gamla regulatorn.

Det är skillnad på spridare och insug, svarta på ena och gula på den andra. Och ett kontakt stycke som är blått sitter nu i på motorn ist för på insuget.

Har testat det mesta men bilen tänder inte med har gnista

Mvh robin !
Användarvisningsbild
av lennarte
-89 och -90 ska vara samma. Det som skiljer är bilar byggda före semestern -88 (-88A) som har ett annat ( liknande) tänd och bränslesystem utan svänghjulsgivare. Alla andra ( -88B och frammåt) har svänghjulsgivare. Kan du ha fått tag i en motor från en tidig -88 ? Den har ett blått kontaktstycke till tempmätaren för motorstyrningen. Det sitter under insuget vid 3-ans cylinder.

Mvh
Lennart
av karlsson93
Jupp nollade motorn och satte markeringen mot startmotorn fast jag kom ej åt dem andra hjulen på kamremen så om den har kuggat över vet jag juh inte säkert. :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
karlsson93 skrev:Aa jo den blåa sitter på motorn under insuget. Ska det vara någon skillnad ?
Sitter där en tempgivare med blått kontaktstycke, så sitter det fel sort till din bränsle och tändbox. Är det en motor med det tidigare systemet sitter det en Hallgivare i fördelaren ( i stället för tändgivaren till svänghjulet), och det fungerar inte lhop med dom tänd och bränsleboxar du har i bilen. Du får ta reda på vad det är för motor du skaffat, motorn i sig är samma, men det skiljer på en del små ( men ack så viktiga) saker. Du får förmodligen byta ut dom delar som skiljer mot dom som satt i bilen från början, troligen kabelhärvan till motorn också. Kolla först noga vad för motor du skaffat.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Den motor du fått tag i har lh2,2 (före -88b)
Flytta över allt från din gamla motor insugsrör givare samt elpiska så blir det nog liv i han
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]