NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petterg
SvenB skrev:Kollade du oljan efter servicen. Hur mycket olja hälldes i, vet du det?
Svaret är tyvärr nej på båda frågorna... Har dessvärre inte kvittot från servicen här, mängden olja de tagit betalt för borde stå där.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag skulle inte hälla i mer olja eller köra med bilen förrän det var klargjort vart oljan tar vägen.

Enda gången jag råkat ut för att ingen olja synts på stickan och 2 liter olja pga detta därefter slagits i, det var när vevhusventilationen var igensatt.
Med 2 liter extra olja blev motorn överfylld. Oljan fanns i systemet, men eftersom det var stopp i oljefällan så lämnades den inte tillbaka till oljetråget - därför ingen olja på stickan.

Med den bakgrunden så skulle jag verkligen dra öronen åt mig om avgaslampan lyste, i kombination med med massa olja som plötsligt försvunnit. Jag skulle tolka det som att olja var inblandad i förbränningen, med risk för skador på avgassystemet och avgasreningen.

Det som jag lärde mig då var: att bilen servats regelbundet och har fullstämplad servicebok på märkesverkstad har ingen betydelse. Det som i samband med service benämns som "vevhusventilationspaket" betyder inte att vevhusventilationen rengörs, utan det betyder bara att de blåser lite i slangarna. Det räcker inte, till slut blir det ändå stopp.
av petterg
Så, nu har jag fyllt på ytterligare en liter och nu syns olja på stickan. Det blev lite kletigt i röret eftersom jag stack ner en slang för att se var oljan låg innan jag fyllde på sista litern men nu verkar jag få en lagom nivå.

För att summera så har jag nu fyllt på 3L olja totalt och oljan ligger på en lagom nivå. Senaste servicen gjordes i oktober och bilen har gått ca 300 mil efter. Har inte sett något som tyder på läckage.

Hur går jag vidare med det här? vilka krav kan man ställa på serviceverkstaden?
Användarvisningsbild
av SvenB
dieselputte skrev:
Har du inget synligt läckage så ta en sväng till Volvo för att dubbelkolla nivån, inte bra att fylla på för mycket olja heller då trycket kan skada vevaxelns packboxar.
Hur skulle det kunna vara för mycket olja i motorn om det inte syns på stickan? Skulle stickan vara av, skulle väl inte min och maxindikeringen vara kvar?
Användarvisningsbild
av SvenB
petterg skrev:
Hur du går vidare? Om du kan få fram att serviceverkstaden fyllt i för lite olja, och du fått motorskador av det, kan du ställa krav för det. Men jag rekommenderar dig att hålla koll på oljan framöver, speciellt när bilen varit på service.
Användarvisningsbild
av leiwi
petterg skrev:Så, nu har jag fyllt på ytterligare en liter och nu syns olja på stickan. Det blev lite kletigt i röret eftersom jag stack ner en slang för att se var oljan låg innan jag fyllde på sista litern men nu verkar jag få en lagom nivå.

För att summera så har jag nu fyllt på 3L olja totalt och oljan ligger på en lagom nivå. Senaste servicen gjordes i oktober och bilen har gått ca 300 mil efter. Har inte sett något som tyder på läckage.

Jag hade talat med verkstaden ,om dom inte anser att dom missat så skulle jag dokumentera detta besöket , för att köra ytterligare 2-3 hundra mil .
är det då ingen oljebrist skulle jag kräva att dom återbetalar servicen, och i fortsättningen kanske vända mig någon annanstans beroende på deras bemötande av problemet

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]