NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Dede skrev:Hur många har haft problem med spridarna på sin 1.8f om man kört på E85?
Köpte för ett tag sedan en 2009 (tillverkad 2008-07) som i stort sett enbart rullat på bensin sedan ny.

Vi har funderat på att köra E85 men blev avrådd av meckaren på volvo samt att man här läst att det är problem med spridarna. Är detta några få % som har detta problem eller kan man härleda det till att de som fått problem kört korta sträckor/blandat hejvilt?
Jag kan givetvis inte säga hur många som haft problem, men anser att "meckaren" du pratade med "snackar i nattmössan". Jag kan också se till min egen V50 1.8F MY10 som jag köpte ny 2009. Den körde jag i fyra år enbart på E85, men körde sällan korta sträckor och blandade inte alls.
av GeBo
Lövet skrev:
GeBo skrev:att det förmodligen är billigare att driva bilen med bensin
Den uträkningen får du nog visa för att någon ska tro dig.
95 oktan 12.08:-/liter
etanol 9.28:-/liter
skillnad 30%
erfordelig skillnad 50% (oaktat etanolets negativa inverkan på motorn med dyrbara reparationer som följd)

energiinnehållet i bensin är 9100 kWh/m3
energiinnehållet i etanol är 6508kWh/m3
skillnad: 40% (ett teoretiskt värde som bör uppjusteras till 50% för att motsvara verklig förbrukning)
Användarvisningsbild
av SvenB
GeBo skrev:
Lövet skrev:
GeBo skrev:att det förmodligen är billigare att driva bilen med bensin
Den uträkningen får du nog visa för att någon ska tro dig.
erfordelig skillnad 50% (oaktat etanolets negativa inverkan på motorn med dyrbara reparationer som följd)
Samma här. Fakta för detta med dyrbara reparationer. Att det finns bilar som har fått problem med spridare är jag med veten om. Men den enda bil jag har haft problem med spridarna på var en bil med bensinmotor, inte min Flexifuel. En kort fråga: Har du ägt någon bil med Flexifuelmotor, eftersom du uttalar dig så säkert i denna fråga?
Användarvisningsbild
av SvenB
Men du svarade inte på min fråga, har du ägt en Flexifuelbil?
Användarvisningsbild
av grillchips
Och om vi spånar vidare, så verkar även dieslarna i denna modellkategori leva lite hur som helst?
Självklart varierar kvalitén (konstigt nog) även om det är samma motor, vissa får måndagsexemplar och andra inte. Att generalisera tycker jag inte är rätt väg att gå.
Däremot kan man absolut upplysa om fel som uppstått i större utsträckning, likt de dåliga drivaxlarna på tidiga V50-modeller. Var det inte så att det tillochmed kunde gå på garantin när det begav sig?
Användarvisningsbild
av SvenB
grillchips skrev:Och om vi spånar vidare, så verkar även dieslarna i denna modellkategori leva lite hur som helst?
Självklart varierar kvalitén (konstigt nog) även om det är samma motor, vissa får måndagsexemplar och andra inte.
Skräms inte! Risken finns enligt dig att jag bytt bort en problemfri 1,8F mot en bil som kanske kommer vålla problem :D
Användarvisningsbild
av grillchips
Haha! Akta dig för orkeslös motor och annat, du får skylla dig själv! ;)
av Lövet
12.08 kr/lit lär inte bensin kosta många veckor till. Räkna med genomsnittspris 14,50 kr/liter istället så blir kalkylen annorlunda: http://spbi.se/statistik/priser/bensin/ ... 2-31&ts0=0
Skärmavbild 2014-12-30 kl. 15.48.25.png
Skärmavbild 2014-12-30 kl. 15.48.25.png (35.99 KiB) Visad 328 gånger
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev:12.08 kr/lit lär inte bensin kosta många veckor till.
Inte ens i dag. Undrar vad han fått 12,08 kr/lit ifrån? I dag kostar BF95 12,18 kr/lit.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok