Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Riggson
Hej.
Har följande problem.
Om jag ligger på 1800 varv & trycker gasen i botten så drar motorn jämt till ca 2000 varv. Mellan ca 2000-2100 vibrerar motorn kraftigt. Detta gäller alla växlar men men mest på de höga växlarna. Efter 2100 varv går motorn jämt igen.
Samma fenomen uppstår om jag accelererar med farthållaren. De senaste dagarna har det börjat vibrera så mycket att farthållaren hoppar ur.
Lägger jag farthållaren så att motorn ligger mellan 2000-2100 varv så känns det som att motorn är svajig i kraften.
Motorn har gått strax över 22 000 mil.
Någon som känner igen detta?
Har tid hos Volvo för felsökning nästa vecka.
Men om det är en enkel sak kanske jag kan fixa det själv.

Tacksam för alla tips.

Rikard
av mortimer
Riggson skrev:den servades för ca 1 600 mil sedan. Vet inte vad som byttes. Gjordes hos Volvo.
Om du kollar i serviceprotokollet då, står det inte där ?
Jag betalar aldrig utan att veta vad jag betalar för och får för pengarna.
av mortimer
Riggson skrev:I serviceprotokollet står det. Bränslefilter : Dränering.
Som jag tolkar det har man inte bytt utan rensat det.
Kan det stämma?
Rikard
Mig veterligen så byter man alltid det, men utifrån vad du skriver så har man bara tömt det vilket inte är helt korrekt i min värld. Ett bränslefilter kostar inte så många hundringar så det är det första som jag skulle sett till att byta, finns ingen anledning att snåla där.
av Riggson
Men om det är bränslefiltret så borde väl problemet uppstå vid alla varvtal? Bilen accelererar jämt från tomgång upp till 2000-2100 varv & sedan även efter.
Ska dock byta i alla fall.
Tack för tipset
av mortimer
Riggson skrev:Men om det är bränslefiltret så borde väl problemet uppstå vid alla varvtal? Bilen accelererar jämt från tomgång upp till 2000-2100 varv & sedan även efter.
Ska dock byta i alla fall.
Tack för tipset
Nope, inte i min värld. Vid högre hastigheter och varvtal går det ju oftast år med bränsle, är då filtret igensatt så får du inte tillräckligt flöde.
Sen finns det ju många andra möjliga fel; tändstift/glödstift och spridare. Bör sitta någon felkod också tycker jag om den går ojämnt. Hjälper inte byte av filter så är det bara utläsning av felkoder innan vidare felsökning.

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]