Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
silverbull skrev:Jaha alltså som vanligt då, undrar dock hur jag ska komma åt knappen som sitter inuti spaken
Det är fjädern du ska kolla på den sitter nere på spärrhjulet eller vad det kallas för..
Förmodligen en tryckfjäder som har släppt i infästningen skulle jag tro,har aldrig kikat men borde va nåt sånt logiskt ..
Sen behöver man ej hålla in knappen för handbromsen :D
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
benka1 skrev:
IndustriDiamant skrev:
silverbull skrev:Hur menar du med "motionera" upp handbromsbackarna?

Ta en hammare och slå backen upp respektive ner, har du en hjälpande hand så be hen att dra åt handbromsen maximalt, sedan slår du på bromsbacken det allra sista den ska in vid låst/bromsläge säg sedan till hen att frigöra handbromsen och på nytt dra åt den maximalt och safta på med WD40/5'56 och slag.

Bild
Helst inte 55-6 gummitätningen förstörs av det men inte av wd-40 :-)
grymt! kör bara med WD40
av ÅkerVolvo
silverbull skrev:
klacken skrev:Du håller väl inte in knappen på spaken när du drar upp den? Knappen ska ju lossa spärren som är fjäderbelastad.
Nej det gör jag inte, nu när jag tänker på det så fastnar knappen ibland intryck, är det därför spärren är loss hela tiden?
Verkar som 2 problem ,dels spärren på knappen samt kärvande ok eller som jag misstänker en bromsvajer. Kollas lättast från baksätet med borttagen
konsoll. Dra åt spaken titta samtidigt på oket som virerarna är fästa i,de ska röra sig lika mycket alltså oket ska inte stå snett! Den sidan som släpar efter kärvar. På min bil märktes det på dålig bromsverkan och varmgång ibromsen på motsatt sida till problemet. Ta loss den misstänkta viren på oket och dra den fram och tillbaka ska gå lätt. Gör den det byt eller repa oket. Lycka till.
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]