Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
silverbull skrev:
IndustriDiamant skrev:
silverbull skrev:Hur menar du med "motionera" upp handbromsbackarna?

Ta en hammare och slå backen upp respektive ner, har du en hjälpande hand så be hen att dra åt handbromsen maximalt, sedan slår du på bromsbacken det allra sista den ska in vid låst/bromsläge säg sedan till hen att frigöra handbromsen och på nytt dra åt den maximalt och safta på med WD40/5'56 och slag.

Bild
Så på bilden är det ett bromsok? Det ser inte ut som det?

Japp det är ett bromsok på bilden, det som saknas är bromsokshållaren och klossar.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
silverbull skrev:
klacken skrev:Om det är själva spaken du menar så har det nog inget att göra med oken eller vajrarna utan själva spärren i handbromsspaken som strular.
Hmm, ja alltså om jag t ex rycker spaken fort som f*n då lyckas handbromsen låsa sig, vart sitter spärren i så fall?

om du drar spaken sakta uppåt så klickar det väl? då spärrar den för varje nivå du drar åt handbromsen? sen om bromsarna börjar ta på 3-5-7-10 klicket? Om du rycker/drar sakta så bromsar det ingenting?
av silverbull
IndustriDiamant skrev:
silverbull skrev:
klacken skrev:Om det är själva spaken du menar så har det nog inget att göra med oken eller vajrarna utan själva spärren i handbromsspaken som strular.
Hmm, ja alltså om jag t ex rycker spaken fort som f*n då lyckas handbromsen låsa sig, vart sitter spärren i så fall?

om du drar spaken sakta uppåt så klickar det väl? då spärrar den för varje nivå du drar åt handbromsen? sen om bromsarna börjar ta på 3-5-7-10 klicket? Om du rycker/drar sakta så bromsar det ingenting?
Nej det händer ingenting om jag drar åt spaken långsamt, ibland händer det inget när jag rycker fort heller men så ibland så går det när jag rycker fort, som sagt, hansbromsen går inte in i klicken så att säga, den låser sig inte.
av silverbull
klacken skrev:Du håller väl inte in knappen på spaken när du drar upp den? Knappen ska ju lossa spärren som är fjäderbelastad.
Nej det gör jag inte, nu när jag tänker på det så fastnar knappen ibland intryck, är det därför spärren är loss hela tiden?
av benka1
IndustriDiamant skrev:
silverbull skrev:Hur menar du med "motionera" upp handbromsbackarna?

Ta en hammare och slå backen upp respektive ner, har du en hjälpande hand så be hen att dra åt handbromsen maximalt, sedan slår du på bromsbacken det allra sista den ska in vid låst/bromsläge säg sedan till hen att frigöra handbromsen och på nytt dra åt den maximalt och safta på med WD40/5'56 och slag.

Bild
Helst inte 55-6 gummitätningen förstörs av det men inte av wd-40 :-)
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]