...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#932730
torbjorn_75 skrev:
Hilmer skrev:Jag har för övrigt lagt ett mail med en del intressanta frågor i ämnet till polismyndigheten, ska bli intressant att få det svaret :)
Jag hoppas att frågorna inte är av typen "existerar lagen den och den som PVT och ER påstår men ingen kan hitta någonstans". Man behöver inte vara Einstein för att genomskåda de herrarna. Polisen har viktigare saker för sig än att svara på korkade frågor.
Lilla vän! Ta nu ett par djupa andetag och lugna ner dig, vad för anledning har du egentligen att vara otrevlig mot mig!??

Hittills är det ingen som kan lämna säkra källor på vare sig det ena eller det andra, så varför ska man då inte kunna ställa frågor kring ämnet till dom som bör sitta inne med svaret!?
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#932734
grillchips skrev:Jag har ärligt talat aldrig hört talas om helljusblink vid omkörning,
Då har du aldrig kollat in en motorcykel? Så här ser ljusknappen typiskt ut på en motorcykel. Notera texten för ljussignalen, det står "Pass" som betyder köra om. Trycker man omkopplaren nedåt blinkar alltså helljuset.

Nu väntar vi bara på att ER ska polisanmäla alla motorcykeltillverkare för uppvigling, då de uttryckligen uppmanar motorcykelkollektivet att begå lagbrott i trafiken. :) Straffet för uppvigling är fängelse i sex månader.
Användarvisningsbild
av joel80
#932749
Jag tog körkort 1999 och läste då om att man kunde använda helljusblink för att berätta om att man började en omkörning. Vissa verkar extremt lättkränkta om de skulle få för sig att jaga upp sig av det här och "ge igen" med en massa helljus i baken efter man kommit om för att man velar berätta att man påbörjat en omkörning.

Jag har vid något enstaka tillfälle under de snart 16 år jag haft kortet använt mig av det. Det har absolut inget att göra med att kräva fri väg, utan bara förtydliga vad man gör och vara säker på att framförvarande slänger ett öga i back spegeln för att då se att man påbörjar en omkörning. Kan t.ex vara bra om man är två bakom en tradare och den framför inte vill/vågar köra om i ett läge där man själv anser att sikten och avståndet är gott nog. Så att den framför inte plötsligt "kommer på" att den hinner och slänger sig ut till vänster.

Det handlar ju inte alls om dom här upphinnandeblådårarna som blinkar åt en för att dom vill att man ska avbryta sin omkörning och flytta sig, eller öka farten. Det är inte dom blinkningarna vi pratar om.
av Mwi
#932751
Problemet idag är väl att det är så många som är så självupptagna, de ligger i vänsterfilen på motorvägen i 80 km/h och leker med sig själva och statusuppdaterar sitt torftiga liv på ansiktsboken. Då räcker inte ett helljusblink, då är det helljus och tutan som gäller tills de får kontakt med verkligheten. Om folk kunde fokusera på det de ska hålla på med i trafiken och vänta med annat tills de kommer hem, då kommer trafiken fungera bättre. Jag undviker att helljusblinka och tuta men behövs det så använder jag det.
Användarvisningsbild
av sthlm
#932758
Det är väl även körskolor som lär ut att MC skall köra med helljuset på dagtid?
Blir det enligt lagboken för att dom lär sina elever detta? Nej, men dom är måna om att hojåkarna skall överleva i trafiken.
Kanske skulle lära dom köra efter trafikreglerna men det är nog för mycket att önska.
Det handlar bara om att göra en avsiktsförklaring för att uppmärksamma andra bilister om uppsåt.
Man skall, bör och får inte många saker enligt lagtexten men ändå så finns det oskrivna regler som inte ens polisen bryr sig om.
Förutsatt att dessa inte missbrukas eller skadar övriga så anses dessa vara OK.
torbjorn_75 skrev:typiskt ut på en motorcykel. Notera texten för ljussignalen, det står "Pass" som betyder köra om. Trycker man omkopplaren nedåt blinkar alltså helljuset.
Det kunde stått K-pist på den övre oranga knappen som gjort din antagonist i sin V70 framför till en Schweizerost... men inte lagligt.
Möjligen i resten av världen men inte här.
Att knappen finns är en sak och hur den skall användas en annan.
Användarvisningsbild
av grillchips
#932759
torbjorn_75 skrev: Då har du aldrig kollat in en motorcykel? Så här ser ljusknappen typiskt ut på en motorcykel. Notera texten för ljussignalen, det står "Pass" som betyder köra om. Trycker man omkopplaren nedåt blinkar alltså helljuset.
Sedär, man lär sig något nytt varje dag!
Och nej jag har inte kollat in en motorcykel så detaljerat, räckte med de fartglada moppeåren för att inse att MC är en jävligt dum idé. ;)
Användarvisningsbild
av perin
#932817
......märkligt att bilisterna har hittat helljusblink spaken men inte blinkersspaken när de svänger vid en korsning?

Edit:Och ändå är det samma spak (oftast).
av maxn51
#932824
På tal om blinkers så är det väll ett grymt mycket större problem med alla i**oter som åker förbi 2 avfarter i en rondellen med 4 och sedan börjar blinka vänster innan de svänger ut i den 3e!
Skulle ju kunna slå på varningsblinkersen innan varje rondell så skulle det bli lättare att läsa av vart andra förare ska;)
av llesrof
#932837
ER skrev:
llesrof skrev:
ER skrev:...då det bara tyder på att den som gör det tror sig vara värd mera än andra och behöver visa att "här kommer jag, håll er undan", denna får mindre hjälp av oss övriga att klara av omkörningen om det kniper pga taskig bedömning innan omkörningen. Är man uppmärksam så vet man redan innan vad fordonet har för avsikt. Sen finns det "fel" personer som kommer "ge igen" för oavsett om det är 0.1 sekund så bländar det i backspegeln och vem vill få 10x xenonextraljus i nacken tillbaka pga taskig trafikkultur och allmänt ohyffs att blinka på dom man kör om, dessutom tecken på aggressiv körstil då du inte får påkalla fri väg som privatperson så dessa har man mindre lust att hjälpa klara av sin omkörning genom att sänka farten lite pga ej tillräckligt lång raksträcka att genomföra omkörningen på eller placera sig 10 cm mera åt höger.
Enligt lagen får ljustutan bara användas för att varna och förhindra olycka, inte visa att man tänker köra om vilket blinkersen klara av att visa tillräckligt bra. Sen kan det användas att påvisa fel på fordon, dock får du böter om snuten ser dig göra det vid omkörning NÄR dom gör sitt jobb.
Ha ha ha... vad söt och go du är. Man känner ju andra som man känner sig själv, eller..?. Du blandar ihop saker och ting. Att blinka till med helljuset för att tala om att man tänker köra om är ju inte på något vis samma sak som att "påkalla fri väg" som du påstår. Varför inbillar du dig det? Det har ju skrivits flera gånger att man blinkar till för att tala om sin avsikt att köra om, och det kan ju knappast vara dåligt att vara klar och tydlig med kommunikationen?

Sedan kom jag att tänka på att du kanske är beteendeforskare som forskar just på trafikbeteenden? Fast även då så lämnar ju din forskning rätt mycket övrigt att önska eftersom den inte stämmer.
NEJ. Detta är ofog som enbart har syfte att visa att "här kommer jag, flytta på er" och du får omedvetet mindre hjälp att köra om än den som gör korrekt, dvs använder blinkersen.
Du blir INTE tydligare genom att missbruka ljustutan, kan du inte köra om utan att blinka på folk skall du ej ha körkort, är dock HELT annat med tradare där signalen HAR nytta genom att visa att det går att vika in framför då du passerat tillräckligt mycket.
Sen så har du ju själv sett att det står INGET om att det är tillåtet att ljustuta på folk vid omkörning, BARA att det är ljussignal, dvs blinkers som gäller och tuta är förlegat och rest från tiden då bilar knappt hade blinkers.
Den som "signalerar" sin existens och översittarfasoner och tro på att dom är mera värda får automatiskt något mindre hjälp vid omkörning än den som gör det korrekt med PLACERING OCH BLINKERS vilket räcker, klarar du inte av att se detta i mörker skall du heller ej ha körkort. Kan du som vill köra om inte anpassa dig efter omständigheterna skall du ej ha körkort och tyvärr har mycket slask släppts ut på vägarna i mörker med "lapp.
Tyvärr har jag kört för mycket bil i Sthlm. och lärt mig delar av "språket" vilket är något helt annat än fantasin att visa att man gör omkörning vilket man gör genom....PLACERING+ BLINKERS nåt som KÖRSKOLAN lär ut, i övrigt är allt annat överflödigt då inget kan göra det mera tydligt. Men vill du missbruka ljustutan så var så god, men då får du räkna med 10 extraljus i nacken så länge du finns i siktet på den du bländar vilket det alltid gör och ju fler/större backspeglar ju värre är det. Dessutom avgör den framför OM det är lämpligt att flytta på sig, inte du som vill köra om och då får du vackert vänta på din tur om framförvarande "slickar linjen" för mycket eller ligger på yttre halvan av sin fil.
Enligt lagens mening ÄR blinka med helljuset att påkalla fri väg, varför tror du att det är olagligt att så göra som privatperson när bara utryckningsfordon inkl. polis får så göra? Testa mot nästa polisbil så får du se vad som händer NÄR dom gör sitt jobb.
Tyvärr tillhör jag inte dom som hetsar mellan filer så hela din fantasi sprack innan den ens blev upplivad, kör om både till höger och vänster, kör konstant för fort, använder bilen som murbräcka osv. Snarare den som blir omkörd av idioter som kommer på bredställ på glashala vägar, tvingas avbryta omkörningar pga idioter som kräver fri väg osv när dom anser att det går för sakta bara för dom ligger sist i kön av tre bilar som gör omkörningar och man har den loosern bakom sig som inte kan vänta in sin tur. Ville jag vara hetspelle hade det nog blivit en V70 T6 eller annan "racerbil" av tyskt märke som fungerar bra som murbräcka.

Tyvärr är det på inget sätt kommunikation att ljustuta på folk att flytta på sig för att en omkörning ska göras oavsett utgång, kommunikation är att PLACERA sig RÄTT, ge BLINKERS och sen SNABBT ta sig om och in tillbaka PÅ BETRYGGANDE AVSTÅND UTAN ATT STÄNKA SKIT och annat satyg bakåt då man givetvis är för snål för att kosta på sig bakre stänkskydd som är dom mest relevanta av dom två.
JAG som ligger framför avgör OM jag KAN flytta på mig eller "hålla åt" då vägren aldrig skall används i mörker som "hjälpmedel" för omkörning sen kan jag se saker du inte ser som hetsar och vill köra om på olämplig plats för rådande förhållande för att spara dom där 15 sekunderna så du kommer till nästa rödljus innan "gröna vågen" tar slut och du "fastnar" i 5 minuter du inte har med på kalendern.

Du är välkommen i verkligheten och givetvis sittandes i fordon med MÅNGA och STORA backspeglar så kan vi testa hur kommunikativit du anser det vara att idioter flashar helljus i speglarna på dig för du är ivägen och bör flytta på dig för dom kör om när dom tröttnat på att ligga bakom så det får bära eller brista oavsett kurvan längre fram som är dold.

Nästa gång blinkar jag kanske med bromsljusen så det blir rena discot för att visa det olämpligt att göra omkörningen, dessa bromsljus SYNS tydligt så du kommer inte missa dom.
Ligger du då mot förmodan kvar 1m från baken så får du kanske smaka på 36W LED backljus+ytterligare "60W" LED i nosen tills du släpper av på betryggande avstånd då jag inte vil ha besök i skuffen av dig, finns andra som heller vill det.
Båda dessa är lika urbota tokiga "artighetsfraser" att utbyta som att "visa" sin existens och omkörningstendens då det kliar i vänsterfingret.
Jag lägger ned diskussionen med dig då du helt enkelt verkar sakna det intellektuella kapital som krävs för att du ens skall förstå vad som skrivs. Hade vi talat med varandra så hade jag kunnat tala extra tydligt och långsamt så att du skulle förstå men nu går ju inte det. Jag ger helt enkelt upp.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]