Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulo77
Hejsan Volvo vänner. Har en V70N med förinstallerad calix motorvärmare/kupévärmare. Har nu införskafffat Calix fjärrtimer - http://www.calix.se/produkter/timer. Nu är frågan bara hur man installerar detta? Har sökt en kopplingsschema men hittar inget sådant värt namnet. Är det bara "klippa å skarva"? Eller måste man köpa till några tillsatser, skarvsladdar å dylikt? Hur sitter relän fast i bilen? Eller ska den bRa guppa nånstans i motorrummet? Tacksan för alla smarta svar av kunniga.
av Paulo77
Tack för tipset. Men om det är huvudbilden som ska vara till hjälp så är den inte. Den bilden finns på varenda schema. Min fråga är hur man skarvar. Jag har ingen batteriladdare så jag får väl anta att jag har en - om vi utgår från nyss nämnda bild - intagskabel (bild 2) som dock går direkt in till grenuttaget (bild 6). Där imellan ska relän (bild 4) sitta. Skarvad mellan 2 å 6. Så jag antar då att jag en en enda lång intagskabel som går direkt till ett grenuttag då? Är det så det brukar vara pm man inte har batteriladdaren enligt bild? Och i så fall är det bara klippa intagskabel å sätta relän där jag klippt? Tänker jag rätt nu eller måste jag köpa till nån skarvkabel (typ bild 5). ?

EDIT: nu när jag tänker efter så är det väl inte bara å klipp då det måste väl vara nån sorts elkabel som går längs med hela vägen? Innebär detta då att jag måste köpa en ny intagskabel som är kortare, sätta relän vid slutet, köpa en skarvkabel som tar vid å slutar vid grenuttaget?
av superpin
Klipp ingenting... Kolla om du verkligen behöver en kortare kabel från intaget, du måste ju montera reläboxen någonstans. Och du måste förstås ha en skarvkabel från reläet till grenuttaget, men leta upp en bra plats för reläet innan du köper kabeln så du vet hur lång den behöver vara.

När jag monterade timer på förra bilen så bytte man grenuttaget till ett med relä inbyggt, kändes smidigare....
av stoota
Fastsättningen beror lite på hur kabeln är dragen, du hittar nog ett bra ställe när du väl är under bilen.
Får man fast den såpass att den inte kan röra sig alltför mycket tror jag inte man behöver nån klämma, men dem kan ju vara bra att ha.
av Paulo77
superpin skrev:Klipp ingenting... Kolla om du verkligen behöver en kortare kabel från intaget, du måste ju montera reläboxen någonstans. Och du måste förstås ha en skarvkabel från reläet till grenuttaget, men leta upp en bra plats för reläet innan du köper kabeln så du vet hur lång den behöver vara.

När jag monterade timer på förra bilen så bytte man grenuttaget till ett med relä inbyggt, kändes smidigare....
stoota skrev:Fastsättningen beror lite på hur kabeln är dragen, du hittar nog ett bra ställe när du väl är under bilen.
Får man fast den såpass att den inte kan röra sig alltför mycket tror jag inte man behöver nån klämma, men dem kan ju vara bra att ha.
Tackar så mycket för råden!! :-)-)

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]