Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej all!

Helt novis här vad gäller bilmekande, så har ni tips får ni gärna förklara som om jag vore 5 år. =)

Volvo V70 2.5T, årsmodell 2005:a

Nu till problemet. När jag kom ut till bilen imorse så startade den inte. Jag vrider om tändningen och alla lampor, displayer, GPS och AC etc. kickar igång som vanligt, däremot händer ingenting när jag försöker starta bilen. Bilens lyktor slocknar vid startförsöken och det klickar framtill (i vad jag tror är startmotorn? Sitter ganska långt ner). Det klickar även till i ytterligare ett ställe som jag tyvärr inte vet vad det är (till vänster i bilen om man står framför bilen och kollar under huven).

Jag har kollat batteriet med en multimeter och den får 11.95V, så det såg bra ut. Tycker att det låter som ett batterifel rent spontant, men kan batteriet vara skurken trots att volten verkar se bra ut?

Jag har även sprayat alla jordningkablar jag kan se i karossen med smörjmedel då jag läste mig till att det kunde vara jordningsfel (vet inte var alla jordningar sitter dock, så kan mycket väl ha missat någon, men har sprayat alla de jag hittat). Ingen skillnad tyvärr.

Det har varit riktigt kallt ute idag också, kan det påverka? (fukt eller dylikt)

Finns det något en novis som jag kan testa innan jag ger upp och ringer verkstad?

Stort tack på förhand!

EDIT: Har testat att bogsera igång bilen, men lika dött då. =(

EDIT2: Nytt batteri löste problemet.

EDIT3: Felet är tillbaka, exakt som förut trots nytt batteri. Startade igår efter några drag med det nya batteriet. Skulle ut och åka idag igen, startade direkt. Nu är jag ute vid köpcenter och bilen är stendöd igen. Bara klickar i fram och hör något hummande från bakre delen av bilen (batteriet?).
Senast redigerad av 5 Kozelek, redigerad totalt 0 gång.
av Kozelek
StefanN skrev:99.9% chans att det är batteriet.
Jag tycker det känns så också, men kan man kontrollera det på något mer sätt än via volten?

P.S. Tack för inputen.
Hej!

Om bilen är en -05 och skulle ha originalbatteriet så är det dags att byta batteri, som visar sig vid kyla.

Lennart
av Kozelek
valln skrev:Far och köp en ctek-laddare och koppla på den på batteriet och pröva starta sen.
Har ingen aning om vad en CTEK-laddare är, men känns som jag kan räkna ut vad den gör. =)
Dyra saker eller? Google here I come.
av Kozelek
lennart lundberg skrev:Hej!

Om bilen är en -05 och skulle ha originalbatteriet så är det dags att byta batteri, som visar sig vid kyla.

Lennart
Vet tyvärr inte om det är originalbatteriet, men jag har haft bilen i snart 4 år, så kan mycket väl vara batteriet. Blev fundersam dock då den visade ok Volt. har googlat lite dock (på forumet bl.a. och verkar som batteriet kan vara skurken även om Volten är bra. Syrenivåer och annat trams. Vore ju smidigt om det "bara" var batteriet då det är lätt åtgärdat, men skulle gärna vilja vara säker innan jag betalar pengar för det. =)
av Kozelek
Kozelek skrev:
lennart lundberg skrev:Hej!

Lennart
Vet tyvärr inte om det är originalbatteriet, men jag har haft bilen i snart 4 år, så kan mycket väl vara batteriet. Blev fundersam dock då den visade ok Volt. har googlat lite dock (på forumet bl.a. och verkar som batteriet kan vara skurken även om Volten är bra. Syrenivåer och annat trams. Vore ju smidigt om det "bara" var batteriet då det är lätt åtgärdat, men skulle gärna vilja vara säker innan jag betalar pengar för det. =)
Sitter ett Volvo-batteri i, så antingen originalbatteri eller så har tidigare ägare varit seriös nog att köpa originalbatteri. =D
Hej igen!

Mitt original batteri från min S80 satt i vår Volvo 940 och gick i pension för en månas sedan.
Nytt original Volvobatteri (förmodligen Varta) sitter åter igen i 940.
Bilia har extra pris på detta batteri.

Lennart
Du skrev att du provade att bogsera igång bilen. Kanske är det så att det var en bil med ett passande batteri? Alltså att du lånar ett batteri från en bil & ser om din bil startar. Om den gör det så köp ett nytt batteri. :D
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]