NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaadRH
Hej!
Jag ska köpa en bil, så brukar kolla runt på blocket. Jag har märkt att det finns massa bilar med 1.8f motor. jag har läst lite här och där att den motor få mycket problem om man kör med etanol och bensin. Så min fråga är, är den motorn bra om man kör enbart med bensin?

Jag tänkte främst på V50 och S40 årsmodell 06 och uppåt.

Jag har också läst att service intervallerna blir mycket kortare om man kör med både etanol och bensin, hur bra stämmer det?

Sen skulle jag också vilja veta om dessa bilar med årsmodell 06 och uppåt har kamrem eller kamkedja? Samt hur man kan ta reda på om en bil har kamrem eller kamkedja?

Kan ni rekomendera någon av dessa bilar(på länken under) samt varför ni rekomenderar den?
Länk: http://www.blocket.se/stockholm/bilar?c ... &pe=11&f=p

Tack så mycket
av Lövet
Det går utmärkt att köra 1.8f på bensin men det blir dyrare förstås i drift.

Motorn har kamkedja.

Kör du på etanol ska du byta olja var 1500e mil men jag tror det gäller även bensin.
av GeBo
att det förmodligen är billigare att driva bilen med bensin
att det är riktigt att motorn har kedja
att veterligen är serviceintervallet 1000 mil
av Lövet
GeBo skrev:att det förmodligen är billigare att driva bilen med bensin
Den uträkningen får du nog visa för att någon ska tro dig.
av GeBo
SaadRH skrev: Enligt den här pdf:en(pdf under) så ska en V50 serveras efter 2000mil per år och olije byte efter 1000mil.
jag skrev ju det. Service varje 1000 mil. Försök att hitta ngn utan Flexifuel istället.
Ingen vill köra på etanol och ingen vill ha en etanolbil :-)-)
av Rådlös
Olje och filterbyte sker var tusende mil. Oavsett vilket bränsle du kör på. Var annan gång, alltså var tvåtusende mil är det stor service enligt fastställt schema från Volvo, där alltså olje och filterbyte ingår. För enkelhets skull kan man kalla detta för Stor Service. Den andra med bara olje och filterbyte kan man kalla för Liten Service.
Så kortfattat: Var tusende mil skall du till verkstad (eller motsvarande) med bilen.
Mycket av det du har hört om FFV-bilar (E85-bilar) är obekräftade och lösa rykten. Dom kommer för det mesta från någon som aldrig själv har kört någon FFV. Än mindre ägt någon. Det finns en tendens om man tittar på forum, som det här t.ex, att den som håller på och byter bränsle hela tiden (lyssnar på dåliga rykten) får problem med bilen. Därför rådet att hålla sig till ett bränsle hela tiden. Oavsett vad andra tycker eller tror sig veta.
Nu är det ju så att E85 är billigare än bensin, därför är det fördelaktigast att köra på E85. Men nu säger alla lösryckta rykten att det blir ju dyrt med oljebyten var tusende mil! Först och främst, det blir ännu dyrare att inte byta olja var tusende mil. Sedan om man är rädd om sin bil och ser till kostnader, skall man byta olja varje år. Lämpligast inför vintern. Däri ligger detta tusenmilsbytet för dom flesta bilägare. Några kör mycket mer, men dom är lite speciella, använder bilen i jobbet etc. etc. Flera av dom får då ersättning för bil i tjänst och då är tanken att den ersättningen skall stötta dom täta oljebytena.
Jag själv kör en V70 2.0F -08. Det är samma motor som 1.8F, men med större cylinderborrning. Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat bensin i bilen. Den fungerar som vilken annan bil som helst.
Du frågar hur man ser om det är kamrem eller kedja. Det är inte lätt i dagens bilar som har kåpor "överallt runt motorn". Men om vi säger så här, om man inte ser någon kamrem efter mycket letande så har den kamkedja. Den sitter alltså inne i motorn och rör sig genom motoroljan varför det skulle vara näst intill omöjligt att ha den synlig. När det gäller kamremsmotorer talas det ofta om bytesintervaller för remmen, som är viktigt på sitt sätt. Dom motorer som vi talar om här 1.8 och 2.0F, har ingen fastställd bytesintervall för kamkedjan. Det kan tolkas som att ett byte kommer först när behovet uppstår någon gång i en avlägsen framtid. Det behöver inte med automatik betyda att kedja är bättre än rem. Dom båda har nog sina brister och fördelar?
av Rådlös
Medan jag skrev mitt inlägg kom det lite till i tråden.
Det finns en tumregel att räkna på om det blir billigare med bensin eller inte. Tag det aktuella priset för E85. Multiplicera det med 1,3. Jämför med gällande pris för bensin. Så länge du ligger under bensinpriset blir det billigare. Siffran 1,3 är den teoretiska merförbrukningen för E85 mot bensin.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]