Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

White skrev:Ofan! :shock: Funkar det?
Hoppas det fungerar som jag tänkt, fick ursprungsiden i våras från ett kitt vi monterade på jobbet -> http://safesight.com/produkter/eltorkarblad.asp sen hittade jag dessa http://www.ocsoil.fi/?page=SULAX+V%C3%A ... setlang=l2 o blev ännu mer sugen. sen kom ju äntligen snön till linköping i förrgår så då var man ju tvungen o öva ställ med automaten så polarn o jag sladda från 00.30 till 04.20 å vi fick ju rensa torkarna 5-6gånger de första 2 timmarna då det snöade så nu ska jag lösa det "problemet" :lol:

Lucif3r skrev:
DandanRacing skrev:Hemgjord Värmeslinga! :D

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... e=54FE21E2
Nu jäklar kräver vi en guide/how-to här ;)
Kan väll skriva ihop något när jag provkört systemet, men hitills består det av kanthal tråd krympslang o lite sladd.. måste nog bygga en pwm styrning till den då den i nuläget blir över 120grader, krympslangen krympte jag genom att koppla 12v över tråden :-)-)
DandanRacing skrev:
zxcvbn skrev:Ska man göra samma sak när man byter vattenpump på en 240 ? (B200K) Då står det åxå att man ska 'pressa upp' vattenpumpen, Tänkte på samma sätt som du gjorde med dommkraften. :)
Jag brukar använda en kofot mellan stora remskivan o vattenpumpen men denna gången hade kofoten gått o gömt sig så blev en nödlösning med domkraften vilket fungerade riktigt bra! Dock brukar skruvarna till bukplasten gå av så inget jag rekomenderar om den sitter där den ska.
Aha , Tack så mycket :) Det är väll bara pressa upp den med lite sunt bonnförnuft? Antar att man inte ska ta i allt för mycket. :D
zxcvbn skrev:Aha , Tack så mycket :) Det är väll bara pressa upp den med lite sunt bonnförnuft? Antar att man inte ska ta i allt för mycket. :D

Jag böt min utan att stötta upp den med mer än handkraft. Så man behöver inte stötta upp den, men visst kan det kanske underlätta lite.
Det jag gjorde var att skruva i skurvarna en liten bit, sen tröck upp pumpen med ena handen och skruvade åt skruvarna med den andra. Snabbt och enkelt :-)-)
Jahopp tillbaks till ritbordet :)

Testkörde första versionen nu, -3 ute, torkaren monterad o liggande på rutan.

kanthaltråd 106cm x 0.7mm 3.51ohm/meter.
strömförbrukning 3.05A
Spänning 12.58V

Temperatur mätt med ir termometer.

Gummit på torkarbladet blev 25grader, känns som alldeles för lite då fartvinden kommer in i bilden så ska troligen bygga version 2 med 2x kortare slingor istället.
Första versionen dog pga felkoppling och andra förlänger inte tiden så långt som behövs men tror vi kan lösa det med en ny zenerdiod men får se, har inget bråttom alls med den längre för det blir ju dyrare per mil nu om man kör på e85 istället för 95 :shock:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
230fk går snålt

Ja då borde det ju vara LMM, den ska ju ha k[…]

Jag söker komplette spridarhållere for […]

Så var den här sagan slut efter ca 18 m[…]

Spolarmotor fram