- sön 28 dec 2014, 19:23
Tänkte montera bensinvärmare i min 940 turbo -97. Har läst lite olika trådar om det, men mycket verkar rätt rörigt. Tänkte göra detta som ett projekt som även andra kan ha nytta av, men har fortfarande lite frågor och funderingar som jag hoppas vi kan hjälpas åt att lösa tillsammans. :)
Den aktuella värmaren i detta projektet blir Volvos "flygplansmotor"/"termos" 091B som sitter i 240, 740, 940, s90, v70 osv
Upplägget blir väl följande:
- Demontering av värmare och komponenter
- Provkörning av värmaren löst på arbetsbänken
- montering av värmaren i bilen
Samt projekt nr 2, montera fjärrstyrd start!
Dom komponenterna som jag behöver behöver antar jag är följande:
- Värmarenhet med monteringsskena samt bränsleanslutningen
- Avgassystem/flex rör till avgaserna
- Vattenledningar med t-kors
- Styrbox samt fästkonsoll
- Vattenpump och upphängningen
- Bränslepumpen med upphängning
- Tidur
- Kabelhärvor, finns 2st? 1 i motorrum och en som går in i bilen?
- Lite fästkonsoller för slangar m.m.
Värmaren fungerar så att den värmer upp vattnet i bilens kylarsystem, vilket cirkuleras runt med hjälp av en vattenpump. Värmaren går på bensin som bränslepumpen pumpar fram från bilens tank. För att förbränna bränslet vid start används ett glödstift i brännaren samt att en flamvakt som kontrollerar att brännaren har tänt. Allt detta sköts av en styrbox. Det sitter även 2 termostater för drift och säkerhet. Funktionen på pumparna kan man testa genom att stoppa spänning på dom. Bränslepumpen ska bara göra ett klick, inte gå hela tiden när man sätter spänning på den. Glödstiftet ska bli varmt och den får spänning på sig. Flamvakten ska ge ett värde på omkring 1000 ohm ifall den utsätts för ljus från ett normalt lysrör. Termostaterna ska vara "kortslutna" vid normalt läge.
Tiduret bestämmer när brännaren ska starta och inte. Den har som jag förstått det en 3 polig kontakt. När den gröna kabeln kopplas till + så startar brännaren.
För att få ut värmen i kupén så måste bilens kupéfläkt starta, därför finns det en orange kabel intill den 3 poliga kontakten till tiduret. (finns även en svart som inte används). Denna kabel behöver på något sätt anslutas till systemet för kupefläkten så den går på låg hastighet.
Har ECC/"AC med gradtal" på min 940. På baksidan av ECC panelen finns det en kontakt, kabeln till fläktstyrningen ska kopplas inte där på stift 5. Detta är inte förberett utan man kan köpa ett löst stift hos volvo och stoppa in i kontakten.
Termosen sitter original intill grenröret på sugmotorerna. På turbon ska det gå att montera den vid generatorn istället.
Kommer fylla på med mer info allt eftersom. Kom gärna med kommentarer, idéer och förslag :D
Frågor som jag ersatt med svar i detta inlägget är:
Hur kopplar man in fläktstyrning på ECC?
Vart monterar man värmaren på bilar med Turbo?
Den aktuella värmaren i detta projektet blir Volvos "flygplansmotor"/"termos" 091B som sitter i 240, 740, 940, s90, v70 osv
Upplägget blir väl följande:
- Demontering av värmare och komponenter
- Provkörning av värmaren löst på arbetsbänken
- montering av värmaren i bilen
Samt projekt nr 2, montera fjärrstyrd start!
Dom komponenterna som jag behöver behöver antar jag är följande:
- Värmarenhet med monteringsskena samt bränsleanslutningen
- Avgassystem/flex rör till avgaserna
- Vattenledningar med t-kors
- Styrbox samt fästkonsoll
- Vattenpump och upphängningen
- Bränslepumpen med upphängning
- Tidur
- Kabelhärvor, finns 2st? 1 i motorrum och en som går in i bilen?
- Lite fästkonsoller för slangar m.m.
Värmaren fungerar så att den värmer upp vattnet i bilens kylarsystem, vilket cirkuleras runt med hjälp av en vattenpump. Värmaren går på bensin som bränslepumpen pumpar fram från bilens tank. För att förbränna bränslet vid start används ett glödstift i brännaren samt att en flamvakt som kontrollerar att brännaren har tänt. Allt detta sköts av en styrbox. Det sitter även 2 termostater för drift och säkerhet. Funktionen på pumparna kan man testa genom att stoppa spänning på dom. Bränslepumpen ska bara göra ett klick, inte gå hela tiden när man sätter spänning på den. Glödstiftet ska bli varmt och den får spänning på sig. Flamvakten ska ge ett värde på omkring 1000 ohm ifall den utsätts för ljus från ett normalt lysrör. Termostaterna ska vara "kortslutna" vid normalt läge.
Tiduret bestämmer när brännaren ska starta och inte. Den har som jag förstått det en 3 polig kontakt. När den gröna kabeln kopplas till + så startar brännaren.
För att få ut värmen i kupén så måste bilens kupéfläkt starta, därför finns det en orange kabel intill den 3 poliga kontakten till tiduret. (finns även en svart som inte används). Denna kabel behöver på något sätt anslutas till systemet för kupefläkten så den går på låg hastighet.
Har ECC/"AC med gradtal" på min 940. På baksidan av ECC panelen finns det en kontakt, kabeln till fläktstyrningen ska kopplas inte där på stift 5. Detta är inte förberett utan man kan köpa ett löst stift hos volvo och stoppa in i kontakten.
Termosen sitter original intill grenröret på sugmotorerna. På turbon ska det gå att montera den vid generatorn istället.
Kommer fylla på med mer info allt eftersom. Kom gärna med kommentarer, idéer och förslag :D
Frågor som jag ersatt med svar i detta inlägget är:
Hur kopplar man in fläktstyrning på ECC?
Vart monterar man värmaren på bilar med Turbo?
Senast redigerad av 2 Mb18s, redigerad totalt 0 gång.

- By Edwe