Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en v40-96..... båda låsen fram fryser direkt det blir minusgrader..... några tips på hur man kan fixa detta? ett tips jag fått är grafitfett..... vad är det bästa att använda? bor i Luleå och här är det KALLT... idag -21....
av Addekarlsson
Alla olika typer av låsolja bör ju funka. Så kan man även gå på med Siliconspray. Det är både smörjande samt vattenavstötande.
Ja, det är i princip din fantasin om sätter stopp för vad du tar till på dina lås. Huvudsaken är ju att det du kladdar dit är smörjande.
Grafitfett har jag inte hört nått om förr, så det låter jag vara osagt om de tär bra eller ej. Men det kan ju inte bli sämre än innan iaf. :D

Lycka till!

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad som helst bara det smörjer, helst inte tunt blask som 5-56 bara. Vanlig motorolja är inte fel. Har du tillgång till varmagarage och tryckluft är det bra att blåsa ur vattnet ur låsen när dom har tinat. Smörja och blås igen så oljan kommer åt överallt.
Jag brukar smörja ofta och blåsa ur låsen innan vintern och har aldrig varit med om ett fruset lås. (Och det kan vara kallt här nere med!) :wink:

Det borde finnas tryckluft på alla biltvättar, det kommer alltid in vatten i låsen när man tvättar.
Om inget hjälper så fyll en påse med varm vatten och knyt ihop.

Lägg emot låsmynningen och låt verka en minut så ska du se att det reder sig, Lite jobbigt göra samma procedur morgon och kväll men det fungerar i de mest förrädiska förhållandena.

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]