Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Drog ur kontakten till lmm och bilen går direkt bättre dock laddar den inte över 0,5bar men den går jämt. Sätter ja in kontakten börjar det knacka i motorn och den går stundvis som en påse nötter. Tog bort öppna filtret o i med originallådan igen med filter, prova köra om den går bra nu annars blir det prova lmm från min andra v40 som går som en klocka.
Användarvisningsbild
av vetten
Du kan ju testa att göra rent LMM-n det finns ett medel som man sprutar in kommer dock inte på vad det heter.
av benka1
IndustriDiamant skrev:Någon som vet var bränsletrycksregulatorn sitter i volvo v40 2.0t fas1 årsmodell 1998?

Bild

på min fas 1,5 2000 årsmodell sitter den till höger om spridarbryggan lättåtkomligt, men på min 98'a? var?
Sitter ungefär där insugsröret på 2:a cylindern är,under den sitter vauccum delen o du ser översidan med slang
från bensintanken...
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
vetten skrev:Du kan ju testa att göra rent LMM-n det finns ett medel som man sprutar in kommer dock inte på vad det heter.

Sprutade WD40 i LMM och högtrycksluft genom LMM för o torka av, fungerade ett tag sen var det tillbaka på att gå på 3 cylindrar. ??:-/ Ska prova med original spolar o tändkablar från bilen som är orörd om de funkar bättre på bilen som krånglar.

Bild

p0141 är väl antagligen lambda efter katten, dock läser man efter googlande att den bara har till uppgift att kolla om katten är i bra kondition, alltså borde den inte påverka tändningen negativt?

P0172 system too rich bank 1 || kan vara tändspolarna eller tändkablarna antagligen? säger väl att tändkabel 1 borde strula om nu "bank 1" motsvarar första cylinder
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Bilen går bra nu när jag bytte tändkabel på första cylindern. Dock går den fortfarande dåligt på låga varv om det nu är IC läckage eller BTR som strular är osäkert, men när jag väl trycker på så bra har bilen aldrig gått när den håller sig på 1bar tills jag släpper på gasen, innan pendla den fort upp till 1 bar för att i samma sekund gå ner till 0,7bar och ligga där vid fullt gaspådrag.
av Denzar
Hehe, min börja hosta som fan vid låga varv, var tvungen att gasa för att hålla vid liv, till slut dog den. Starta och inga problem. Tog felkod med ELM 327, fick också felkod P0172 som dig IndustriDiamant.

För någon dag sen kom P0138 O2 Sensor Circuit High Voltage (bank 1 Sensor 2), dock efter att jag pillat på någon kontakt och sprayat rent. Efter det har den inte kommit igen, så om vi stryker den sålänge så har jag P0172, vet ej mer precist om vilken sensor eller postition då Torque ej sparat loggiflen trots att jag gjort det :(

Är det någon spole/tändhatt/tändstift som P0172 gäller för? Har även vart på lite slangar och använt EGR 3 cleaner-spray för övrigt.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Denzar skrev:Hehe, min börja hosta som fan vid låga varv, var tvungen att gasa för att hålla vid liv, till slut dog den. Starta och inga problem. Tog felkod med ELM 327, fick också felkod P0172 som dig IndustriDiamant.

För någon dag sen kom P0138 O2 Sensor Circuit High Voltage (bank 1 Sensor 2), dock efter att jag pillat på någon kontakt och sprayat rent. Efter det har den inte kommit igen, så om vi stryker den sålänge så har jag P0172, vet ej mer precist om vilken sensor eller postition då Torque ej sparat loggiflen trots att jag gjort det :(

Är det någon spole/tändhatt/tändstift som P0172 gäller för? Har även vart på lite slangar och använt EGR 3 cleaner-spray för övrigt.
har du någon lös tändkabel liggandes så prova byt på cylinder 1 o radera felkoder.
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]