Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Reglerna är grundreglerna för xenon när det typas in i sverige. Men som vanligt verkar en del saker tas bort genom att göra intypningen i ett annat eu land. Det står nämligen alla fritt att typa in där man vill, oavsett vart fordonet tillverkas sen. Har man problem med avgasregler så typar man motorn i tyskland. Har man problem med bromsar och belysning verkar england vara det gyllene landet.

En eller två sensorer avgörs om fordonet rör sej i framvagnen när bakvagnen belastas. Om inte räcker det med en sensor bak. När jag jobbade på opel förekom både sensor i bakvagn och sensor i fram och bakvagn beroende på modell. På toyota likaså. Gm likaså.
Minst en sensor måste finnas och den måste vara aktiv hela tiden.

Upptändning av.ljusen ska ske i nedläge, men jag är fullt medveten om att alla inte har funktionen. Åk in med en saab eller bmw och säg att funktionen inte behöver finnas.. det ger solklar tvåa. Audi har flera modeller med funktionen och några riktigt tidiga utan funktionen.
Igen aning om hur man slipper funktionen vid typningen annat än att det lär inte vara typat i sverige.

Strålkastarspolning ska normalt sett inte gå att typa bort. Men det kan man säkert på lastbilssidan där inte en enda regel verkar gälla kortfattat, av vad jag kan se när jag möter fordon.

Det konstiga är att reglerna gör inte skillnad på vilket fordon som har strålkastartypen. Det är bara lykttypen som är behäftad rakt av.med vissa regler. Ändå verkar som sagt inte dessa gälla alla typer av fordon.
Användarvisningsbild
av Perc
*pettson* skrev:Svensk lag förutsätter tre saker för att xenon ska få förekomma fabriksmonterat
Det ena är att ljusen är självjusterande sensor ska sitta i bakvagn och framvagn. Ljusen ska röra sej hela.tiden för att kompensera fordonets fjädringsrörelser. Xenonet ska kalibrera sej vid varje uppstart. Tändningen sker i sänkt läge för att inte blända

Det sista är strålkastarspolning. Det är lag på strålkastarspolning om det finns xenon.
På min bil sker självtestet efter tändning, inte i sänkt läge.

Och egentligen är det väl inte strålkastarspolning som måste finnas utan rengöring. Men i praktiken innebär det ju spolning. De gamla hederliga torkarbladen, de som faktiskt fungerade, försvann väl slutligen med V70 -04. Med faceliften kom plaststrålkastare och högtryckssprutor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är högtrycksspolning man måste ha med xenon. Torkare godkänns ej under några omständigheter, vilket jag personligen tycker är extremt löjligt. Dom få bilar jag kört med högtrycksspolning har ju varit lika effektiva som att inte ha något alls...
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Det är högtrycksspolning man måste ha med xenon. Torkare godkänns ej under några omständigheter, vilket jag personligen tycker är extremt löjligt. Dom få bilar jag kört med högtrycksspolning har ju varit lika effektiva som att inte ha något alls...
Säker på det? ;) Här är en V70 med xenon och torkare.

Bild

Enda orsaken till att strålkastartorkarna slutligen försvann är, såvitt jag vet, att dagens plaststrålkastare blir repiga av det. Samt förstås att det är dyrare och krångligare att tillverka jämfört med en högtryckspump och några munstycken.

Volvo var sena med att övergå till klarglasstrålkastare i plast. Ännu 2004 fick man ju strykfula strålkastare i räfflat glas om man köpte en V70 utan xenon. Med faceliften blev det bättre. :)
av Lövet
Aldrig hört talas om annat än krav på rengöring. Att man inte kör torkare beror på att plastglas inte tål det.
Användarvisningsbild
av Camel
Angående krav på nivåreglering och strålkastarrengöring för halvljusstrålkastare med ljuskälla som avger mer än 2000 lumen:

Skrivelse till Bilimportörernas Riksförbund från (dåvarande) Vägverket
Bild
Källa: http://www.birf.org/Dokument/Nivåreglering%20Xenon.pdf (kopiera hela länken och klistra in i webbläsaren)

Regulation No. 48 - Rev.12 - Installation of lighting and light-signalling devices
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 48r12e.pdf

Regulation No. 45 - Rev.2 - Headlamp cleaners
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... rev2_e.pdf
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... r2am1e.pdf
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... r2am2e.pdf
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perc skrev:Säker på det? ;) Här är en V70 med xenon och torkare.
http://i.imgur.com/8r8EHXp.jpg

Det var svaret besiktningen gav, och det är ju (tyvärr) deras tolkning som bestämmer om bilen blir godkänd eller inte...

Men, dom där 'kastarna hade väl ändå inte xenon? Aldrig sett den gamla typen av strålkastare som haft xenon orginal iaf, bara faceliften...
Användarvisningsbild
av Camel
Lucif3r skrev:Det var svaret besiktningen gav, och det är ju (tyvärr) deras tolkning som bestämmer om bilen blir godkänd eller inte...
I ECE-reglementet för strålkastarrengörare talas det om både "wiper" och "nozzle(s)". Det verkar helt klart som att båda typerna är tillåtna. Jag tror att spolning används i stället för torkare pga plastglasens känslighet mot repor. Om besiktningen har annan åsikt än regelverket så vinner regelverket och du kan ge besiktningen bakläxa.

ECE No. 45 skrev:6.3.2. No protruding part on the external surface shall have a radius of curvature of
less than 2.5 mm; this requirement shall not apply to parts of a hardness not
exceeding 60 shore A;

6.3.3. In cases where the cleaner comprises a wiper, paragraph 6.3.2. above shall
not apply to the wiper blades or to any supporting members. However, these
units shall be so made as to have no sharp angles or pointed or cutting parts
of a non-functional nature. Any wiper shaft shall be furnished with a
protective casing having a radius of curvature of not less than 2.5 mm and a
surface of not less than 50 mm2;

6.3.4. In cases where the cleaner comprises a nozzle(s), paragraph 6.3.2. shall apply
neither to the functional parts of the nozzle(s) nor to the non-functional parts
if they protrude less than 5 mm;

Lucif3r skrev:Men, dom där 'kastarna hade väl ändå inte xenon? Aldrig sett den gamla typen av strålkastare som haft xenon orginal iaf, bara faceliften...
Xenon fanns före facelift på P2.
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvos xenonstrålkastare som fanns 2002-2004 med torkararmar har också spolning vid torkarbladet, alltså godkänd.

Eng. ovanstående i ECE R48 så borde det innebära att bilar som har nivåreglering på bakaxeln, dvs nivåmatic, skulle klara sig utan sensorstyrning av ljusbilden
av Lövet
milktrucker skrev:Eng. ovanstående i ECE R48 så borde det innebära att bilar som har nivåreglering på bakaxeln, dvs nivåmatic, skulle klara sig utan sensorstyrning av ljusbilden
Om den hade varit tillräckligt snabb, men det är den inte.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]