Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Grannens V60 D3 -12 automat. Batteriet urdraget men lite laddat till idag. Motorn går runt och startade faktiskt idag men stannade efter kanske 10sek.

Nu larmar det för sotfilter fullt och motorsystem service erfordras och motorn startar inte alls. Igår larmade bilen bara på sotfilter fullt och batteriet va totalt urdraget. Tanken var då att idag starta och köra så DPF fick regenerera.

Nu sitter Ctek Polar påkopplad igen och nu får det ladda fullt. Kan jag med hjälp av Vida och Dice hjälpa honom tror ni?

Bilen har knappt rullat de senaste månaderna och skulle behövas köras en bra bit.
Användarvisningsbild
av Perra83
~Kalle~ skrev:Det ska väl gå att tvångsköra regenereringen via vida?
Japp och jag satt och kollade med Vida mot min V60 och där får ja fram det ja söker. Sen så kopplar jag upp mig på grannens bil och då kommer jag inte åt det som jag måste.
Raderade massor med felkoder så det bara finns två kvar på DPF.
Ska gå ut igen och kolla på min V60...
Användarvisningsbild
av Perra83
Grannens bil startar efter MYCKET om och men för att sedan stänga av sig efter kanske tio sekunder. Gick att varva upp motorn till 1500-2000 i alla fall. Batteriet är långt ifrån fulladdat men startmotorn går runt lätt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Har du fortfarande inte hittat regenerering på hans, men att den finns på din? Låter ju sjukt mysko, det borde vara en standardfunktion. Är hans en riktigt tidig? Kanske första utgåvan av mjukvaran inte stödde det eller nåt sånt dumt.
Om det är en aut prova att köra den i drive mot bromsen när ni väl fått igång den för att öka förbränningstemp. Om ni bara torrvarvar kommer den nog fläska på med egr dvs kallt och sotigt.
Användarvisningsbild
av joel80
Har det gått för långt går det ju inte att regenerera ens.. då blir det en dyr affär.

I Bruksanvisningen står det:
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder når inte motorn normal arbetstemperatur.
Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 % tänds en gul varningstriangel i instrumentpanelen samt meddelandet Sotfilter fullt Se handbok visas i displayen i instrumentpanelen.
Starta regenerering av filtret genom att köra bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills motorn uppnår normal arbetstemperatur.
Bilen bör sedan köras i ytterligare 20 minuter.
OBS
En smärre reducering av motoreffekt kan temporärt förnimmas under regenereringen.
När regenerering är avslutad raderas varningsmeddelandet automatiskt.
Använd parkeringsvärmare* i kallt väder så når motorn normal arbetstemperatur snabbare.
VIKTIGT
Om filtret fylls helt med partiklar kan det vara svårt att starta motorn och filtret blir funktionsodugligt.
Då finns risk att filtret måste bytas ut.

Nu verkar det inte gått så långt... efter lite letande hittade jag något jag tidigare läst:
Det finns fem olika nivåer. Nivå 1:Styrenhet motor (ECM) startar vid landsvägskörning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret. Nivå 2: Styrenhet motor (ECM) startar vid normal körning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret. Nivå 3: Ett textmeddelande, Sotfilter fullt, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och styrenheten sätter felkod. Nivå 4: Styrenhet motor (ECM) kan inte längre på eget initiativ starta förbränning av sotpartiklar. Ytterligare ett textmeddelande, Motorsystem service erfordras, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och ytterligare en felkod sätts. Nivå 5: Mer än 100 g sot. Det går inte längre att starta förbränning av sotpartiklar med hjälp av diagnosverktyget.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja va som sagt ut igen och kollade på min bil igår och det var helt enkelt skit bakom tangenterna :oops: Jag var på fel meny.

Grannens bil var sent igår kväll 23:30 nästan fulladdad så jag ska gå bort snart och göra ett försök. Det är ett par kriterier som behöver vara uppfyllda innan men ska starta en manuell regenerering. Som oljetempen mm. ska vara över 0°C bilen ska starta inom fem sekunder vilket den inte gör. Nu med laddat batteri går det kanske bättre.
Dieselvärmaren startar men stannar efter en minut eller ens det. Tror att den larmade på flamvakten.

ECM-P246386 Diesel Particulate Filter Restrictiom - Soot Accumulatiom - Bus Signal / Message Failures - Signal invalid
ECM-P245202 Diesel Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit - General signal failure

Över 100g sot i filtret är inte heller bra men det tror ja inte att det är. Min V60 låg på 16g sot.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kvarts tank med diesel så det kan mycket väl vara fukt och ohyra i tanken :-(O)

Jag var bort och gjorde nya försök.

Dieselvärmaren startar och går inte ens i en minut. " Flame interruption during normal operation" minns inte själva koden.

Motorn hoppade igång och reagerar på gaspedalen men stannar rätt omgående. Får samma felkoder som tidigare. 60g sot fick jag fram att det är i DPF.

Sen tog batteriet slut.

Skulle värmare bara starta tror ja att även motorn skulle starta ganska lätt och först då kan ja starta den manuella regenereringen. Har tyvärr inte tillgång till något varmgarage som säkerligen skulle underlätta en del, -13°C nu och båda in och utsida av grannens bil är täckt med frost.

Tur att båda våra bilar är fulladdade :wink:
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Perra83 skrev:Kvarts tank med diesel så det kan mycket väl vara fukt och ohyra i tanken :-(O)

Jag var bort och gjorde nya försök.

Dieselvärmaren startar och går inte ens i en minut. " Flame interruption during normal operation" minns inte själva koden.

Motorn hoppade igång och reagerar på gaspedalen men stannar rätt omgående. Får samma felkoder som tidigare. 60g sot fick jag fram att det är i DPF.

Sen tog batteriet slut.

Skulle värmare bara starta tror ja att även motorn skulle starta ganska lätt och först då kan ja starta den manuella regenereringen. Har tyvärr inte tillgång till något varmgarage som säkerligen skulle underlätta en del, -13°C nu och båda in och utsida av grannens bil är täckt med frost.

Tur att båda våra bilar är fulladdade :wink:
Vilken diesel tankade du senast???

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]