Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

johan89 skrev:Jo det är den. Tycker också den verkade skum men han verkade ordentlig och trevlig när jag ringde men det är kanske därför man ska se upp extra noga. Jag fick iaf fel reg nummer för han var inte på orten där bilen fanns, dock kan jag alltid mina egna nummer på allt jag äger och har ägt. Har skippat den helt, blir en svensksåld när det dyker upp nån fin. Ingen som ska sälja? :D
Funderar på en xc 163hk awd men den hade inge billigare skatt eller lägre förbrukning enligt uppgift så då känns det dumt att köpa den också. Ge mig alla råd vad gäller köpet av en sån volvo. Kan även tänka mig en v70 awd med hyffsad utrustning.
Om du köper från svensk säljare är jag enig i att det är bättre med svensksåld. Men det går bra att hitta riktiga bra bilar direkt i Tyskland.

I vanliga fall bättre utrustning och bättre skick.

Ingen aning hur det funkar i Sverige men väldigt lätt att ta hem till Danmark.
perhall skrev:Jo, det känner jag till men det är flera andra saker som skiljer. Jag gav exempel på sånt som skiljer mellan länder. Man brukar prata om värmestolar men jag skulle säga att strålkrengörarna är viktigare.
Som exempel har nya VW och Audi med xenon inte längre strålkastarrengörare i Tyskland, kommer bli ganska jobbigt för den som köper en importerad Audi A3 MY14 med xenon och kör 10 mil på motorvägen i snöslask...
PH
Ja det stämmer. Idag var det -12 i dk och där saknade jag värmare. Isen gick inte att skrapa av fönstren och defrostern kunde inte smälta bort isen.

Jamen vad fan :)
johan89 skrev:Tack! Precis så tänker jag också, visst finns det en hel del extra den kan ha men i mina ögon har den det mest intressanta, hade gärna haft backkamera men det kanske bara finns på nyare modeller. Vad är sensus? Är inte insatt i allt som rör volvo. Har sett att 2012or har annan instrumentbräda, är det facelift på dessa?
Backkamera låter ju som något som skulle kunna gå att eftermontera om du absolut vill ha det. Någon som hade det menade det inte var så pass kul eftersom den snabbt blev täckt av skit, iaf under vinterhalvåret. Om det sen är värt det resten av året vet jag inte, men har ingen kostnad att sätta det i förhållande till heller.

Sensus är mjukvaran som finns i mediakonsollen som sitter i nyare Volvo-bilar. Trodde det kom MY11 men "r-designen" du länkade har inte det. Bl.a ny mittkonsoll (floating console), skärmen integrerad ovanför mittkonsollen istället för att den åker upp/ner osv.

Lövet skrev något om att drivlina/chassi osv är viktigare och det är väl inte helt fel. Men bilen har ju största dieselmotorn, automatlåda och AWD så inget att direkt gnälla över. Finns ju polestar till motorn också, om du vill ha 225 hk istället för 205.
Schmoyoho skrev:Lövet skrev något om att drivlina/chassi osv är viktigare och det är väl inte helt fel. Men bilen har ju största dieselmotorn, automatlåda och AWD så inget att direkt gnälla över. Finns ju polestar till motorn också, om du vill ha 225 hk istället för 205.
Det jag menar då är att det finns många fler bilar som stämmer in så man behöver inte ta en med underlig historik. För mig är inte lite lull-lull värt det men sånt kan vara annorlunda för andra.
hallo,

priset 199000 kr är i stort sett vad man betalar för en Volvo XC70 D5 från 2010 med de miltalen i Tyskland (runt 19000-22000€).
Also måste man fråga sig varför någon gör sig jobbet att importera den här bilen till Sverige och sälja den till det priset om man inte själv köpt den
vädigt mycket billigare.

Om nu denna bil verkligen har runt 11000 mil hade den varit relativt lättsåld i Tyskland (tyskar är extremt miltalskänsliga -
10000-12000 mil är för det flesta smärtgränsen) och många seriösa större bilhandlare (t.ex., den Volvohandlare i Frankfurt där jag köpte min Volvo V70N) säljer inte bilar som gått över 10-12000 mil till privatpersoner utan enbart till företag (typ mindre bilhandlare) eller för export. Kolla efter den här satsen i annonser från mobile.de eller autoscout24.de: 'Der Fahrzeug Verkauf erfolgt unter Berücksichtigung §14 BGB'. Vilket betyder att konsumentköpslagen inte gäller och bilen kan därför inte säljas till en privatperson. Jag har sett många 3-4 år gamla Volvo V60/V70II/XC70II här i Frankfurt med 18000-22000 mil som optiskt (in-/utvändigt) ser ut som en som inte rullat mer än 9000-10000 mil.

Här är en Volvo V70 2.0D från 2009 med 21500 mil för 8450€ (gissar att man skulle kunna få den för 7500€) men enbart för företag eller för export
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vo ... ORT&noec=1

Jag har sett den i verkligheten och som man kan se på bilderna är den är rätt fräsch. Man köper den för 7500€ och fixar en ny servicebok i Sverige samt 'tappar bort' en del räkningar och besiktningsprotokoll och fixar till miltal - typ 14000 mil, kan man nog få en 110-120000 kr för den gissar jag på.

Min gissining är just att den här Volvo XC70 D5 på blocket är en tysk ex-tjänstebil som rullat bra mycket mer än 11000 mil, förmodligen det dubbla.
Men den har förmodligen bara haft en ägare i Tyskland och varit välskött så bilen i sig är förmodligen i ett bra skick
men mer eller mindre osäljbar i Tyskland med de miltalen och eftersom mätarskruvande belönas med upp till 5 års fängelse här är det inte ett alternativ för de flesta seriösa handlare. Jag tror tyvärr att de flesta importerade bilarna som är skruvade i Sverige blev skruvade först när dom lämnat Tyskland.

Men skulle nu någon mot förmodan vara spekulant på denna Volv Xc70 D5 måste minst följande dokumentation existera:

Servicebok med information om verkstad (telefon etc) - miltal måste även passa med klisterlapparna i motorrummet.

Alla TüV/HU protokoll. Om detta är en 2010 skall den ha blivit besiktigad 2013. Det är inte ett dokument man kan begära ut i efterhand.
I Tyskland kan enbart den person/eller företag som ägde bilen vid tillfället för besiktiningen begära ut det. Also, detta dokument måste finnas.

Plus är det ju om även alla Volvoräkningar för service finns med samt köpkontraktet mellan den tyska försäljaren och den första svenska köparen (där måste även försäljaren intyga om bilen varit krockade eller ej).

Ingen normal person slänger alla räkningar, besiktningsprotokoll, eller kontrakt på knappt 5 år gammal bil i denna prisklassen. Så om ovanstående saknas är det verkligen prutläge. Men som alla vet finns det personer som mer än gärna köper en bil utan fullständig historik till överpris.
Jag och min bror har tagit hem några bilar under åren, och det är otäckt vad fina vissa trettitusenmilare kan vara därnere! Perfekta objekt att backa mätaren till hälften. (gjorde inte vi även om tanken for genom skallen vid ngt tillfälle) Och det är verkligen skillnad på firma och firma, både här och i tyskland! Liiite skillnad om bilen står hos en riktig återförsäljare av ngt av de större fabrikaten, eller hos en noll-kronor-kontant-firma där innehavarens kompisar/släktingar sitter och röker i ett hörn...
villhaV70 skrev:hallo,

priset 199000 kr är i stort sett vad man betalar för en Volvo XC70 D5 från 2010 med de miltalen i Tyskland (runt 19000-22000€).
Also måste man fråga sig varför någon gör sig jobbet att importera den här bilen till Sverige och sälja den till det priset om man inte själv köpt den
vädigt mycket billigare.

Om nu denna bil verkligen har runt 11000 mil hade den varit relativt lättsåld i Tyskland (tyskar är extremt miltalskänsliga -
10000-12000 mil är för det flesta smärtgränsen) och många seriösa större bilhandlare (t.ex., den Volvohandlare i Frankfurt där jag köpte min Volvo V70N) säljer inte bilar som gått över 10-12000 mil till privatpersoner utan enbart till företag (typ mindre bilhandlare) eller för export. Kolla efter den här satsen i annonser från mobile.de eller autoscout24.de: 'Der Fahrzeug Verkauf erfolgt unter Berücksichtigung §14 BGB'. Vilket betyder att konsumentköpslagen inte gäller och bilen kan därför inte säljas till en privatperson. Jag har sett många 3-4 år gamla Volvo V60/V70II/XC70II här i Frankfurt med 18000-22000 mil som optiskt (in-/utvändigt) ser ut som en som inte rullat mer än 9000-10000 mil.

Här är en Volvo V70 2.0D från 2009 med 21500 mil för 8450€ (gissar att man skulle kunna få den för 7500€) men enbart för företag eller för export
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vo ... ORT&noec=1

Jag har sett den i verkligheten och som man kan se på bilderna är den är rätt fräsch. Man köper den för 7500€ och fixar en ny servicebok i Sverige samt 'tappar bort' en del räkningar och besiktningsprotokoll och fixar till miltal - typ 14000 mil, kan man nog få en 110-120000 kr för den gissar jag på.

Min gissining är just att den här Volvo XC70 D5 på blocket är en tysk ex-tjänstebil som rullat bra mycket mer än 11000 mil, förmodligen det dubbla.
Men den har förmodligen bara haft en ägare i Tyskland och varit välskött så bilen i sig är förmodligen i ett bra skick
men mer eller mindre osäljbar i Tyskland med de miltalen och eftersom mätarskruvande belönas med upp till 5 års fängelse här är det inte ett alternativ för de flesta seriösa handlare. Jag tror tyvärr att de flesta importerade bilarna som är skruvade i Sverige blev skruvade först när dom lämnat Tyskland.

Men skulle nu någon mot förmodan vara spekulant på denna Volv Xc70 D5 måste minst följande dokumentation existera:

Servicebok med information om verkstad (telefon etc) - miltal måste även passa med klisterlapparna i motorrummet.

Alla TüV/HU protokoll. Om detta är en 2010 skall den ha blivit besiktigad 2013. Det är inte ett dokument man kan begära ut i efterhand.
I Tyskland kan enbart den person/eller företag som ägde bilen vid tillfället för besiktiningen begära ut det. Also, detta dokument måste finnas.

Plus är det ju om även alla Volvoräkningar för service finns med samt köpkontraktet mellan den tyska försäljaren och den första svenska köparen (där måste även försäljaren intyga om bilen varit krockade eller ej).

Ingen normal person slänger alla räkningar, besiktningsprotokoll, eller kontrakt på knappt 5 år gammal bil i denna prisklassen. Så om ovanstående saknas är det verkligen prutläge. Men som alla vet finns det personer som mer än gärna köper en bil utan fullständig historik till överpris.
Det är ju väldigt lätt att kolla miltalshistoriken och göra en bra affär. Det är fuldständigt vanligt att importera denna typen bilar till Danmark.

Har gjort det själva och det är den bästa beggade bil jag haft.

Vh
Köpte diplomat bilen och är på hemväg med den nu:-D den var i fint skick. Efter mycket undersökningar kom jag fram till att det inte var några konstigheter med den.
Den har tagit 0,574 uträknat med miniräknare. Farthållare på 90, Jönköping - Gävle. Färddator visar 0,54.
missade tydligen inlägget om denna bil och nu är länken borta. Men om du har undersökt allt noga och allt stämmer är det förmodligen en bra bil men i allmänhet tror jag att de allra flesta importerade bilar till Sverige där den som importerat gjort det med avsikten att dirket sälja den vidare är bilar man ska vara försiktig med. Det är nog sällen sadana handlare som Jimmy eller Lars (eller vad han nu heter, se länk till blocketannons) importerar bilar för att spara nagon annan tid och pengar.

Lycka till med nya bilen!
Har gjort rena polisutredningen om bilen sen har han fått förklara all historik och allt har stämt. Var mycket skeptisk till en början men efter hans förklaring och dessutom fanns det papper från ud som säger att de köpt bilen i Stockholm så den är svensksåld från början. Har till och med namnet på diplomaten och hans fru.
Tack:-)

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]