Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baumgartner
Hej.

Är en ny Volvo ägare och köpte den snygga C70 årsmodell 2002.

Detta händer: Vid minus grader är temp givaren på botten och kallt i kupén,
alltså ingen värme får man.

Sedan när man står stilla kommer värme lite smått och temp mätaren stiger
till normal arbetstemperatur.

Kan inte så mycket gällande motorer / bilar, men misstänker att det kan bero av flera anledningar.

Vore oerhört tacksam för något tips vad det kan vara.

God fortsättning på er!

Mvh / Berndt
Användarvisningsbild
av Perc
Den här tråden borde ligga i avdelningen för 850 och kusiner. :)

Jag gissar att det är termostaten som är kass. Inte helt ovanligt oavsett bilmodell.
av Baumgartner
Tack för svar)) Vilka pengar pratar vi om, vad kostar ett termostat?

Önskar att rulla typ snart, med värme)) Börjar bli kallt.

Btw, tack för ditt snabba svar)
av Baumgartner
Tack för ditt svar / engagemang / kunnande!!))
Finns det andra alternativ till detta, tänkte om någon packning gått eller liknande,
där motorn i värsta fall motorn kan ta skada.
Användarvisningsbild
av lennarte
Fömodligen inte. Med din förklaring är det typiskt termostatfel. Du kan prova att täcka för kylaren med en pappskiva, då ska det bli lite bättre värme. Kan dock vara svårt att göra så på "moderna" bilar p.g.a elfläktar, AC och sådant i nödfall kan man täcka framför grillen. När jag var ung och oskuld körde många ( framför allt dom som var lika gamla som jag är nu) utan termostat. På den tiden fans det något som hette kylargardin. Det är precis som det låter, en gardin som man med en länk innifrån kupen kunde rulla upp och ner framför kylaren. Termostaterna "på den tiden" var inte av särskilt hög kvalitet, så körde man på vintern var detta att nödvändigt tillbehör. Eller en pappskiva :lol: Volvo Amazon och PV hade detta fram till -66 års modell (vad jag kommer ihåg)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av taxi
En liten varning: Täck inte grillen, då kan motorn överhettas. Fast du får ju en varning av bilen då, fin värme i kupén precis innan :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Motorn mår inte bra av att gå kallt så byt så snabbt du kan. Vill du inte beställa en på nätet så åk förbi Volvo och köp en över disk. Då får du garanterat rätt och medföljande packning.

Tänkte du byta själv?
av Baumgartner
Perra83 skrev:Motorn mår inte bra av att gå kallt så byt så snabbt du kan. Vill du inte beställa en på nätet så åk förbi Volvo och köp en över disk. Då får du garanterat rätt och medföljande packning.

Tänkte du byta själv?
Nej, har nu lämnat in bilen och mekanikern föreslog att byta hela huset då det sällan blir bra att bara byta termostat.
Enklare skulle det väl också bli, att byta hela. Är ej så mekanisk kunnig gällande bilar själv)
Tack alla för tipsen!! Hoppas jag snart rullar)
Användarvisningsbild
av Nexus
Finns ingen anledning byta hela termostat huset om man inte spräcker det när man lossar skruvarna. Låter som han försöker blåsa dig på pengar. . . Byta termostaten kräver endast lossa 2 skruvar öppna locket ta bort gamla stoppa i nya skruva ihop och fylla glykol igen
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]