...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag blir mest irriterad på bilister som ligger i häcken och stressar andra trafikanter när de redan ligger över hastighetsbegränsning. Speciellt om man har påbörjat en omkörning och de uppenbarligen ser att jag inte kan flytta på mig då jag håller på att köra om en annan bil. Det är oerhört irriterande med helljus i nacken när man gör en omkörning. Att kräva hastighet över hastighetsbegränsning är ondska och man får då gilla läget. Ska man bryta lagen får man göra det utan att blanda in lagliga bilister!
Robbi skrev:Jag blir mest irriterad på bilister som ligger i häcken och stressar andra trafikanter när de redan ligger över hastighetsbegränsning. Speciellt om man har påbörjat en omkörning och de uppenbarligen ser att jag inte kan flytta på mig då jag håller på att köra om en annan bil. Det är oerhört irriterande med helljus i nacken när man gör en omkörning. Att kräva hastighet över hastighetsbegränsning är ondska och man får då gilla läget. Ska man bryta lagen får man göra det utan att blanda in lagliga bilister!
Testa att kolla i backspegeln innan du ger dig ut i omkörning. På din beskrivning låter det som att det redan är någon som är i färd med att köra om. Det är riktigt, riktigt irriterande att ligga i omkörning när någon pellejöns strax framför ger sig ut och hindrar min redan påbörjade omkörning.
Användarvisningsbild
av joel80
Äh.. Oftast kommer ju den som kör för fort ikapp under omkörningen och tror att den har att rätt till vänsterfilen. Det är minst lika irriterande att behöva bromsa in när man kommer ikapp nån som kör under hastighetsbegränsen i högerfilen bara för att man ska behöva "vänta in" fortkörare i vänsterfilen. Jag går ut i vänsterkörfältet för omkörning om den bakom inte är så nära att den behöver bromsa.. Om den nu inte kör väldigt fort och behöcer bromsa även fast den far typ typett par hundra meter bakom när man gick ut.
Ju mer man avviker från hasighetsgränsen (åt båda hållen) desto större hänsyn tycker jag man bör ta åt andra vid omkörningar.
Jo, det är naturligtvis skillnad på olika situationer. Jag kör dagligen en sträcka där det först är enfiligt och sedan kommer det rätt långt stigningsfält. Det är 100 Km/tim på hela sträckan men det är sällan hastigheten överstiger 80. När stigningsfältet börjar så brukar jag lägga mig i omkörningsfilen och gasa upp i drygt 100 Km/tim och köra om hela kön. Jag skall ändå svänga av åt vänster uppe på krönet. Det är säkert som amen att det ligger lastbilar i höger körfält och det lika säkert att någon fan bakom en lastbil vinglar ut strax framför mig för att köra om. Bilen har då en hastighet på 80 Km/tim när den kör ut framför mig för att sedan, i bästa fall, accelerera upp i 100 för att köra om lastbilen. De flesta nöjer sig dock med att öka hastigheten marginellt. I vilket fall som helst betyder det att min omkörning avbryts. Det är förvånansvärt få bilar som utnyttjar omkörningsfältet så det handlar inte om att liksom passa på. Det går alltså utmärkt att vänta tills jag är förbi och göra en egen omkörning när jag passerat.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja sånt är ju sjukt irriterande, det håller jag med om..
Användarvisningsbild
av Robbi
llesrof skrev:
Robbi skrev:Jag blir mest irriterad på bilister som ligger i häcken och stressar andra trafikanter när de redan ligger över hastighetsbegränsning. Speciellt om man har påbörjat en omkörning och de uppenbarligen ser att jag inte kan flytta på mig då jag håller på att köra om en annan bil. Det är oerhört irriterande med helljus i nacken när man gör en omkörning. Att kräva hastighet över hastighetsbegränsning är ondska och man får då gilla läget. Ska man bryta lagen får man göra det utan att blanda in lagliga bilister!
Testa att kolla i backspegeln innan du ger dig ut i omkörning. På din beskrivning låter det som att det redan är någon som är i färd med att köra om. Det är riktigt, riktigt irriterande att ligga i omkörning när någon pellejöns strax framför ger sig ut och hindrar min redan påbörjade omkörning.
För det första påbörjar jag aldrig en omkörning om någon är tydligt på väg att köra om. Detta gäller de gånger någon har varit en bra bit bort men har så hög fart att den ändå hinner ikapp innan jag är klar. Typ 100-väg och jag kör om en lastbil som ligger i 80. När jag kör om är jag en bra bit över 100. Jag kan ju bara gissa vilken fart den där jäkla Audin har som kommer ikapp på någon sekund och 500 meter? 150-170?
Användarvisningsbild
av joel80
Nu jävlar har jag satt igång att printa visitkort! Blev så jävla less idag på alla idioter som parkerat "hela vägen" ner mot väggen på köpcentrat så att man inte kommer runt raderna med bilar, utan behöver vända, ut på huvudvägen och sen ner i nästa rad! Hur faan tänker folk?

Nästa gång ska jag i allafall kunna få tillfredställelse av att lappa lite bilar.

Bild

Nån som har ide om alternativ text?
Användarvisningsbild
av joel80
Den där är också bra.. :)
  • 1
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 552