Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hur gör ni för att bevara det fina skinnklädsel i era bilar. Alldeles för ofta ser man bilar på blocket som är ca 2till 4 år gammla som har jätte dåliga stolar. Skinnklädsel som har spruckit.
Användarvisningsbild
av sony
Hir gör ni exakt? Får man köra bilen dagen efter eller måste man vänta tills det har torkat? Hur ofta gör ni det?
Användarvisningsbild
av sony
Tack för tipset
av Jäverhammar
Tvätta först av skinnet med ljummet vatten och väldigt lite oparfymerad tvål.
Inget läder blir vackert med ingrodd smuts.
Något som fungerar väl förutom rena läderprodukter ät t.ex. en fet oparfymerad handkräm.

Mina skinnsäten har alltid sett som nya ut med denna behandling.
Tror dock att läderfettet sitter i lite längre.
Användarvisningsbild
av Funk
Har man en modern bil med PU-lackat spaltläder, det vanligaste i hyggligt billiga skinnklädslar, så skall man inte gå på med fett alls. Det blir bara kladdigt och drar åt sig smuts eftersom klädseln efter lack är i princip vattentät. Där räcker ett milt rengöringsmedel alldeles utmärkt.
På infärgat skinn så är det däremot kalas med fett och då funkar flertalet produkter bra, t.ex Gliptone eller Leathermaster är bra och vill man snåla lite köper man en sats på IKEA.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Alucinor
Funk skrev:Har man en modern bil med PU-lackat spaltläder, det vanligaste i hyggligt billiga skinnklädslar, så skall man inte gå på med fett alls.
Hur vet man om ens säten är PU-lackade eller inte? Tex min -08:a?

Vilken mjukvara har du? 3.3.16 har jag och det fun[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]