Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Saibot90
*pettson* skrev:
Perc skrev:
*pettson* skrev:Körandes med fulxenon i vanliga lysena, inte en chans att det är orginal då det bländar djävulskt med ordentligt med stickljus
De lastbilar jag sett med fulxenon i halvljusen kan nog räknas på ena handens fingrar.

Däremot har både Scania och MB xenonljus med reflektor, helt original och helt lagligt. Bländar nog mer än Volvo FH:s projektorer men inte mer än vilken V70N som helst. :)
Kan bara gratulera. Dom jag sett har aldrig någonsin levererats med xenon, det är jag helt säker på. Ingen levererar med 6000 grader kelvin med stickljus i och ingen levererar med låsta ljus, dvs när lastbilen gungar så är ljuset låst i höjdled. Det är lag även på lastbil att ljusbilden ska vara rörlig per automatik med xenon, oddsen att samtliga haft fel på sina lastbilar och bara rörelsesensorerna är trasiga? INGEN kan ha suttit på huk framför sin lastbil på 10 meters håll och kikat in i ljusen för att se så att man inte bländar. Isåfall är samtliga synskadade och det är isåfall ännu allvarligare..
Vi har två st Volvo FM med parabelfjädring och båda dessa har manuell justering av halvljuset, och jag vet att det finns många fler än dessa ute på vägarna.
Användarvisningsbild
av Perc
Saibot90 skrev:Vi har två st Volvo FM med parabelfjädring och båda dessa har manuell justering av halvljuset, och jag vet att det finns många fler än dessa ute på vägarna.
Men då är det väl inte (fabriks)xenon?

Har för mig att t.ex. Scania inte säljer xenon ihop med nåt annat än luftfjädring.
av *pettson*
Svensk lag förutsätter tre saker för att xenon ska få förekomma fabriksmonterat
Det ena är att ljusen är självjusterande sensor ska sitta i bakvagn och framvagn. Ljusen ska röra sej hela.tiden för att kompensera fordonets fjädringsrörelser. Xenonet ska kalibrera sej vid varje uppstart. Tändningen sker i sänkt läge för att inte blända

Det sista är strålkastarspolning. Det är lag på strålkastarspolning om det finns xenon.
Användarvisningsbild
av milktrucker
*pettson* skrev:Svensk lag förutsätter tre saker för att xenon ska få förekomma fabriksmonterat
Det ena är att ljusen är självjusterande sensor ska sitta i bakvagn och framvagn. Ljusen ska röra sej hela.tiden för att kompensera fordonets fjädringsrörelser. Xenonet ska kalibrera sej vid varje uppstart. Tändningen sker i sänkt läge för att inte blända

Det sista är strålkastarspolning. Det är lag på strålkastarspolning om det finns xenon.
var har du fått detta ifrån?

Volvo P2 har inget mer än en sensor på bakaxeln, men Ingen justering vid start öht.
Volvo lastvagnar har inte något av ovanstående
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Sharkbait skrev:
milktrucker skrev:Bild
Både halvljuset samt varselljuset och dimljuset är tänt samtdigt på ca 70% av scaniabilarna nattetid, man blir fan mörkrädd över hur förarna fungerar

har tröttnat fullständigt
Vad är vad på bilden?

Blinkers - Halvljus - Helljus
Varselljus - Dimljus

Är det korrekt?
Det du skriver dimljus är väl extra fjärrljus, varselljusen ersätter dimljus, iallafall på alla scania jag sett..

Scania har ingen reglering vad jag märkt, om man kör med boggin uppe så höjer den baken= halvljuset lyser väldigt kort, boggin nere = halvljuset lyser längre

/Kalle
av Sharkbait
~Kalle~ skrev:Det du skriver dimljus är väl extra fjärrljus, varselljusen ersätter dimljus, iallafall på alla scania jag sett..

/Kalle

Blinkers - Halvljus - Helljus
Varselljus (Dimljus) - Dimljus (fjärrljus)

Någon kanske kan bringa klarhet i vad som är korrekt men oavsett om det heter dimljus, varselljus eller fjärrljus så skall de vara släckta när halvljus lyser.

Jag har tyckt att Scania lastbilar har många ljuspunkter vid strålkastarna och att de bländar. Nu har man fått bekräftat att Scania lastbilar kör med dimljus, varselljus eller fjärrljus i samband med halvljus.
av Saibot90
Perc skrev:
Saibot90 skrev:Vi har två st Volvo FM med parabelfjädring och båda dessa har manuell justering av halvljuset, och jag vet att det finns många fler än dessa ute på vägarna.
Men då är det väl inte (fabriks)xenon?

Har för mig att t.ex. Scania inte säljer xenon ihop med nåt annat än luftfjädring.
Jodå, båda två är som de kom från fabriken i det avseendet.
Sen kan det väl mycket väl finnas någon sensor någonstans, jag kör dock inte dessa bilar speciellt ofta så jag har inte haft möjlighet att experimentera med ljushöjden så sett - men det finns manuell justering på båda, vilket jag aldrig har sett på en luftfjädrad bil (av nyare modell).
av Lövet
*pettson* skrev:Svensk lag förutsätter tre saker för att xenon ska få förekomma fabriksmonterat

Justering vid uppstart och tändning i nerläge krävs inte.*

(Varenda pre-facelift S40/V50 skulle exempelvis vara olaglig då)
Användarvisningsbild
av Perc
Saibot90 skrev:Jodå, båda två är som de kom från fabriken i det avseendet.
Intressant. Kanske reglerna har ändrats sen dess?

Jag vet att Scania ganska nyligen kom med en klarglasstrålkastare för halogen som ser exakt ut som xenonvarianten och jag kan inte förstå varför dom skulle lägga ner energi på det om inte för att ha nåt att sälja åt folk som med våld ska ha parabelfjädring och ändå vill ha snygga strålkastare.

Den som inte köper xenon till sin nya Scania borde ju undersökas i huvudet. Men det kanske finns bakåtsträvare även i den branschen?
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]