...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Robbi skrev: Riktigt kul, fast helst hade jag velat ta ett snack med fanskapet.
Vad hade du vunnit på det? Du hade bara blivit ännu mer förbannad och sämre biförare en stund efter det. Nu blev du ju av med den du retat dig på. :)
av llesrof
Min erfarenhet är att det inte går att prata med människor som har ett oacceptabelt beteende. De intar försvarsställning. Som den kärringen som hemma som brukade ställa bilen utmed den plats där vi tillfälligt kan ställa husvagnar. Jag såg när hon parkerade och upplyste henne vänligt om att hon kunde ta en av de lediga parkeringsplatserna istället för att parkera där och därmed hindrade ifall någon kom med husvagn. Svaret jag fick var knappast "Tack för upplysningen, jag skall genast flytta bilen. Så bra att jag fick veta detta".

Näe, istället fick jag svaret "jag skall bara stå här tio minuter". Jag sa att det inte spelar någon roll. Vad var problemet? Det fanns gott om lediga parkeringar! Då blev hon otrevlig, vände mig rycken och bara gick därifrån. Hon klarade inte av att diskutera saken.

En annan gång, på mitt dåvarande arbete på ett bibliotek, kom det en tuffing och snodde en av personalens platser. Jag såg det. När han kom in så sa jag vänligt att det inte var så bra att han tog personalens parkeringar. Dessutom väntades en av personalen tillbaka. Inte heller han tackade för upplysningen och sa att han skulle tänka på detta. Näe, "det skiter jag i" var hans svar. Han blev märkbart besvärad men kunde inte släppa prestigen och spelade tuff istället. Även han vänder ryggen till och låtsades som att jag inte fanns eftersom hans intellektuella kapital inte räckte för att tala om saken. Jag lekte med tanken på att flytta vår VW-buss så att han inte kunde komma ut men då hade den blockerat för andra.

Med detta vill jag säga att många personer som blir påkomna med att göra något dumt inte gärna erkänner detta. Istället går de till angrepp och försöker vända det till att man själv är dum, gärna genom rena osakligheter. Det är prestige som står på spel. Prestige i kombination med ett väl tilltaget mått ointelligens. Det blir sällan en bra kombination.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Låg en BMV av nyare modell iriterande nära i 100 km/h, visade pekfingret så blev avståndet störra efter ett par försök.
Användarvisningsbild
av sthlm
Det är precis som llesrof skriver att det inte går att föra en dialog med dessa människor utan att dom vänder det till att andra har fel.
Generellt känns det som om folk har slutat att bry sig och allt handlar om "jag" och inte "vi".
Att ställa sig på handikappsplatser verkar hur naturligt som helst numera.
Vet inte om det är jag som blivit äldre och grinigare men jag upplever det som att det numera är OK att skita i att man påverkar andra negativt om man själv kan ta en fördel.
Det gäller ju inte bara trafiken utan jag har fört samma diskussion med en kompis som har ungar i skolan.
En granne parkerar framför porten istället för på sin parkeringsplats är för att han slipper gå 50m.
Att vi andra inte får möjligheten att köra fram och lasta/lossa är inte hans problem.
Vi såg till att han blev lappad varje dag så att han slutade parkera där men då var VI skitstövlar.
Användarvisningsbild
av joel80
Alfredo skrev:Låg en BMV av nyare modell iriterande nära i 100 km/h, visade pekfingret så blev avståndet störra efter ett par försök.
Just flångfingret brukar oftast få motsatt effekt.. jag försöker undvika att använda det i trafiken.
Att vinka och skicka slängpussar till aggressiva BMW-förare brukar vara roligare. :)
av Lövet
Med detta vill jag säga att många personer som blir påkomna med att göra något dumt inte gärna erkänner detta. Istället går de till angrepp och försöker vända det till att man själv är dum, gärna genom rena osakligheter.
Jag skulle säga att det här tillhör normalläget i trafiken numera och inte tvärtom.
Användarvisningsbild
av wissel
Dom gånger jag pratar med Puckon så börjar jag numera med " Hej kompis, det du nu gör att jag blir bekymrad, jag hyr denna platsen för 750 SEK för att slippa bilar runt mig", eller den här platsen använder min granne, han sitter i rullstol. osv osv. Funkar hyfsat.
Bromsljus använder jag väldigt försiktigt, men släpper gasen till 80, för att då trycka på snabbt upp till typ 110. Om det är lämpligt....vi har alla olika lösningar på "Teflonhjärnornas" beteenden....
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lövet skrev:
Med detta vill jag säga att många personer som blir påkomna med att göra något dumt inte gärna erkänner detta. Istället går de till angrepp och försöker vända det till att man själv är dum, gärna genom rena osakligheter.
Jag skulle säga att det här tillhör normalläget i trafiken numera och inte tvärtom.
Det är numera normalläget i vardagen :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Beror väl på hur man pratar. Näh, ni har rätt, individualismen har urartat och alla hävdar sin rätt till all orätt. Idag mellan Göteborg-Halmstad hade en Audi kört av i vänsterfilen och in i mitträcket. Det var lite snömodd och stackaren var väl övermodig och inte fattade när resten drog ner 20 km på hastigheten. Sen såg jag en till som hade hamnat i högerdiket. De skulle inte lyssna om man pratade med dem, de ända de tyvärr lyssnar på är erfarenheten av att åka av, förhoppningsvis.
Användarvisningsbild
av Mabuse
PTV skrev:Bromsljusen på en bil ska endast lysa när man tänkt sakta ner farten för något eller stanna.INTE FÖR ATT SIGNALERA ATT ANDRA BILISTER LIGGER FÖR NÄRA.Skapar bara en massa irritation och onödiga incidenter i sin tur för annan trafik.Lär verkligen dagens trafikskolor ut att man ska signalera med bromsljusen att andra ligger för nära !?.
Det hade aldrig varit något problem med bromsljussignalerande OM IDIOTER HADE FÅTT LÄRA SIG I TRAFIKSKOLAN ATT GE FAN I ATT LIGGA SÅ NÄRA BAKOM.

En arbetskamrat visade mig en LED-ficklampa han köpt som gav 3000 lumen. Kanske vore något att montera in i bakdimljuset?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]